– Bekymret for altfor mange påskehytter uten fungerende røykvarsler

For mange nordmenn er påske synonymt med ferie og hytteliv, og en stor andel av landets nærmere 500 000 hytter og fritidsboliger brukes derfor flittig i påsken. Brannvernforeningen er bekymret for at mange av hyttene ikke har fungerende røykvarslere.
Foto: Pål André Bjørnstad

– I alle hytter og fritidsboliger skal det være montert minst én røykvarsler, i tillegg til at tilstrekkelig slokkeutstyr skal være synlig og tilgjengelig. Røykvarsleren er imidlertid helt verdiløs om den ikke fungerer, for eksempel på grunn av manglende eller tomt batteri. I vår tette dialog med landets brannvesen får vi stadig bekreftet at de finner altfor mange tilfeller av dette når de er ute på tilsyn i fritidsboliger, forklarer Rolf Søtorp, administrerende direktør i Brannvernforeningen.

Søtorp mener at tilbakemeldingen fra landets brannvesen er bekymringsverdig.

– Når det gjelder brann i bolig og fritidsbolig, anses en fungerende røykvarsler med god margin for å være det sikkerhetstiltaket som redder flest liv i Norge. Det kan skje at batteriet har gått tomt siden sist man var på hytta, og da vil den ikke fungere. Vi anbefaler derfor at man sjekker at røykvarsleren fungerer hver gang hytta tas i bruk.

Selv om mange bruker hyttene sine relativt hyppig, så står de fleste hytter og fritidsboliger ubrukt flere uker i strekk i løpet av året.

Ikke ta ferie fra brannsikkerheten

Å sjekke at røykvarsleren fungerer hver gang man tar i bruk hytta er det første punktet i Brannvernforeningens sjekkliste for et trygt og sikkert opphold på hytta. Mange hytter ligger utenfor allfarvei, og utrykningstiden for det lokale brannvesenet vil derfor være lenger enn for fritidseiendommer i mer sentrale strøk.

– Det er veldig dumt å ikke ha et ekstra batteri tilgjengelig, om man oppdager at røykvarsleren er tom for strøm. Vi oppfordrer derfor alle om å ha ekstra røykvarslerbatteri lett tilgjengelig på hytta. Sett det gjerne på lista for påskehandelen, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Brannvernforeningens sjekkliste for brannsikkerhet på hytta:

• Sjekk røykvarsleren hver gang hytta tas i bruk
  • Ha alltid ekstra batterier i reserve
  • Sørg for rikelig tilgang til slokkeutstyr
  • Gå aldri fra levende lys
  • Ikke bruk peis/ovn som tørkestativ
  • Deponer og kast askeavfall på en forsvarlig måte
  • Ikke gå fra hytta med elektriske apparater i bruk
  • Vær ekstra varsom ved bruk av gass. Sjekk utstyr og slanger jevnlig
  • Bruk godkjente fagfolk til utbedringer som krever dette

Brannvernforeningen og Tryg Forsikring samarbeider om en felles forebyggende informasjonskampanje om brannsikkerhet på hytta. I løpet av sommeren vil det i samarbeid med lokale brannvesen gjennomføres publikumsrettede aktiviteter, hvor det rettes søkelys på brannsikkerhet ved opphold på hytter og fritidsboliger.

Foto: Brannvernforeningen

7. november 2023 er det 100 år siden Brannvernforeningen ble grunnlagt. Med visjonen brannvern for alle og målet om at ingen skal omkomme i brann, har Brannvernforeningen vært en pådriver for økt brannsikkerhet i Norge siden 1923.

Nordmenn lader mye19.9.2023 07:48:00 CEST | Pressemelding

Vi omgir oss med stadig flere bruksgjenstander i hverdagen som behøver jevnlig lading. I en undersøkelse gjennomført av Kantar i forbindelse med Brannvernuka 2023, kommer det frem at norske husholdninger i snitt har 12 ladere, for alt fra mobiltelefoner og nettbrett, til el-sparkesykler og verktøy. Det store omfanget viser med all tydelighet hvor viktig det er å ha et bevisst forhold til hvor og hvordan du lader. – Mange nordmenn har et stort antall batteridrevne enheter i daglig bruk i hjemmet og på hytta. Vi blir derfor ikke overrasket om det reelle antallet ladere er høyere enn det undersøkelsen viser, sier administrerende direktør i Brannvernforeningen, Rolf Søtorp, og fortsetter; – Med så mange ladere og enheter som bruker batteri, er det helt avgjørende at man har et bevisst forhold til hva som kan skape potensielt farlige situasjoner i hjemmet. Skader i utstyret eller feil bruk kan resultere i branntilløp eller brann. Ladevettreglene, som ble lansert i 2021, gir god veiledning t