– Anerkjenner det ideelle bidraget i luftambulansetjenesten

– Vi er glade for at ekspertgruppen anerkjenner det betydelige bidraget innen forskning, innovasjon og utdanning fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse, som kommer i tillegg til den statlige driften av luftambulansetjenesten, sier Hans Morten Lossius.
Foto: Thomas T. Kleiven / Stiftelsen Norsk Luftambulanse

– Ekspertgruppen har gjort et grundig arbeid, og det er svært positivt at de ansattes lønns- og arbeidsvilkår tillegges stor vektDet vil sikre kritisk kompetanse i fremtiden, sier Hans Morten Lossius, generalsekretær i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Ekspertgruppen som har vurdert fremtidig organisering av luftambulansetjenesten anbefaler fortsatt anbudskonkurranse med forbedringer fra dagens modell, og at et samarbeid med Stiftelsen Norsk Luftambulanse bør formaliseres.

– Vi er glade for at ekspertgruppen anerkjenner det betydelige bidraget innen forskning, innovasjon og utdanning fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse, som kommer i tillegg til den statlige driften av luftambulansetjenesten. Det er også viktig å minne om at tjenesten hver dag og i hvert oppdrag bruker en rekke løsninger utviklet, finansiert og drevet av stiftelsen, sier Lossius.

Han understreker at det er svært viktig å være tett på tjenesten, slik Stiftelsen Norsk Luftambulanse har vært i over 40 årÅ eie Norsk Luftambulanse AS, som drifter de 13 legehelikopterbasene i Norge, havært helt avgjørende for å kunne identifisere det offentliges behov, utvikle og implementere løsninger til beste for pasientene.

De som jobber i tjenesten identifiserer utfordringer, stiftelsen løser utfordringene gjennom forskning og utvikling, og det offentlige implementerer løsningene. Dette samarbeidet mellom det offentlige og ideelle har vært motoren for utvikling og innovasjon innen luftambulansetjenesten i Norge, og har ført til at vi nå har en tjeneste i verdensklasse. Det får vi til fordi vi ikke tar ut én eneste krone i fortjenesteI stedet bruker vi over 250 millioner kroner av innsamlede til å utvikle best mulig behandling for akutt syke og skadde. Det mener vi gir mest helse for hver offentlig krone, sier han videre.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse har blant annet bygd ut GPS-baserte flyruter og værkameraer, som gjør at man kan fly ut til pasienter også i dårlig vær. Stiftelsen bidrar også med kompetanseutvikling og trening av piloter, leger og redningsmenn. I tillegg driver stiftelsen livreddende medisinsk forskning, slik at pasientene skal få stadig mer avansert og bedre behandling utenfor sykehus.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse startet opp i 1978, og drev med innsamlede midler fram til Stortinget bestemte at luftambulansetjenesten skulle være en del av den statlige helsetjenesten i 1988. Det var en seier for Stiftelsen Norsk Luftambulanse, som fortsatt ønsker at staten skal ha sørge-for-ansvaret for luftambulansetjenesten, mens stiftelsen som ideell organisasjon bidrar til å hele tiden gjøre tjenesten enda bedre gjennom forskning, utvikling og utdanning.

Foto: Thomas T. Kleiven / Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Foto: Thomas T. Kleiven/ Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Hans Morten Lossius, generalsekretær i Stiftelsen Norsk Luftambulanse Foto: Ingar Næss / Stiftelsen Norsk Luftambulanse

STIFTELSEN NORSK LUFTAMBULANSE

• Stiftelsen Norsk Luftambulanse startet opp i 1978 og er en folkedugnad for å styrke den avanserte livreddende behandlingen som gis til alvorlig syke og skadde pasienter før de kommer til sykehuset.
  • En ideell organisasjon med mer enn 270.000 støttemedlemmer og bedrifter.
  • Hvert år bidrar stiftelsen med mer enn 250 millioner kroner til forskning og utvikling innen stiftelsens formål; å fremme avansert prehospital akuttmedisin.
  • Har Europas største forskningsmiljø innen avansert akuttmedisin utenfor sykehus.
  • Stiftelsen Norsk Luftambulanse eier det ideelle aksjeselskapet Norsk Luftambulanse AS, som er operatør på alle landets 13 legehelikopterbaser.
  • Norsk Luftambulanse AS skal understøtte stiftelsens formål, og eventuelle overskudd føres direkte tilbake til tjenesten gjennom kvalitetsforbedringer og økt beredskap.