Fremtind

– Andelen brukte deler i bilreparasjoner må opp

Del

Denne uken åpnet Brøndbo-familien Skandinavias kanskje mest moderne bildelfabrikk i Namsos. Dette er et viktig steg for å skape en grønnere bil- og verkstedbransje i Norge, men flere aktører må på banen.

Både daglig leder i Bil1Din, Anders Greftegreff og konsernsjef i Fremtind, Turid Grotmoll jobber for øke andelen brukte deler i bilreparasjoner. Foto: Fremtind.
Både daglig leder i Bil1Din, Anders Greftegreff og konsernsjef i Fremtind, Turid Grotmoll jobber for øke andelen brukte deler i bilreparasjoner. Foto: Fremtind.

– Vi skal gjøre et grønt bil-liv enklere ved å tilby Skandinavias beste bruktbildeler, sa Bjarne Brøndbo under åpningen av det nye anlegget til Bil1Din i Namsos i Trøndelag. Bil1Din eies av Bjarne Brøndbo og Lise Greftegreff.

– Skal vi få opp andelen brukte bildeler i reparasjoner så må mange bevege seg samtidig. Brøndbo-familien og Bil1Din tar et stort steg innenfor sin bransje. Så skal vi i forsikringsbransjen, og forhåpentligvis politikerne, gjøre vårt for å redusere utslippene i bilreparasjoner, sier konsernsjef Turid Grotmoll i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.


Vil firedoble andelen brukte deler

Statistikk fra forsikringsbransjen viser at det i 2020 ble reparert 312 000 forsikrede biler. Andelen brukte deler i disse skadesakene lå på knappe 2 prosent.

– Fremtind har en ambisjon om å firedoble andelen brukte bildeler i reparasjoner fra om lag 2,5 prosent til 10 prosent de neste tre til fire årene. Om alle forsikringsselskapene gjør dette kan vi sammen redusere det årlige C02-utslippet med over 6000 tonn. Det tilsvarer over 70 000 flyreiser fra Oslo til Bergen, sier Grotmoll.


Skal stille krav til verkstedene

Fremtind starter nå et prøveprosjekt med et utvalg aktører i verkstedbransjen for å øke andelen brukte bildeler.

– Vi skal finne ut hva som hindrer en høyere andel brukte bildeler i reparasjoner. Er det uenigheter om fortjeneste? Er det produktgarantiene til bilprodusentene? Eller er det logistikk og tilgangen på brukte deler som gjør dette vanskelig, spør Grotmoll.

– Når vi har lært mer om dette skal vi stille krav til andelen brukte deler til alle verksteder vi har avtale med, lover hun.


Tre forhold politikerne må ta tak i

Under åpningen av det nye anlegget hos Bil1Din pekte Grotmoll på tre forhold politikerne må gjøre noe med.

– Politikerne er nødt til å se på produktgarantiene og stimulere til at garantien også inkluderer gjenbruk av deler. De må se på avfallsforskriften som ikke vært revidert på 14 år. Denne gjør det lite attraktivt å bruke brukte deler for en del aktører. Og sist, men ikke minst, så må de vurdere momsfritak på elbildeler, sier Grotmoll.

Mange nye elbiler blir kondemnert, blant annet fordi kostnadene for å reparere overgår 60 prosent av bilens verdi. Moms på elbildeler er blant årsakene til dette.

– Vi skal se på forsikringsbransjens 60 prosent-regel, hvor kunden får ny bil om skadene overstiger 60 prosent av bilens verdi. Denne er nok moden for revidering, sier Grotmoll. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Både daglig leder i Bil1Din, Anders Greftegreff og konsernsjef i Fremtind, Turid Grotmoll jobber for øke andelen brukte deler i bilreparasjoner. Foto: Fremtind.
Både daglig leder i Bil1Din, Anders Greftegreff og konsernsjef i Fremtind, Turid Grotmoll jobber for øke andelen brukte deler i bilreparasjoner. Foto: Fremtind.
Last ned bilde
Fremtind jobber for å firedoble andelen brukte bildeler i reparasjoner de neste tre til fire årene. Foto: Fremtind.
Fremtind jobber for å firedoble andelen brukte bildeler i reparasjoner de neste tre til fire årene. Foto: Fremtind.
Last ned bilde
Vi skal gjøre et grønt bil-liv enklere, sa eier av Bil1Din, Bjarne Brøndbo under åpningen.
Vi skal gjøre et grønt bil-liv enklere, sa eier av Bil1Din, Bjarne Brøndbo under åpningen.
Last ned bilde
I samtale med Distrikts- og digitaliseringsminister
Linda Hofstad Helleland (H) pekte Turid Grotmoll på flere forhold politikerne må se på. Foto: Fremtind.
I samtale med Distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland (H) pekte Turid Grotmoll på flere forhold politikerne må se på. Foto: Fremtind.
Last ned bilde
Denne uken åpnet Brøndbo-familien Skandinavias kanskje mest moderne bildelfabrikk i Namsos. Foto: Fremtind.
Denne uken åpnet Brøndbo-familien Skandinavias kanskje mest moderne bildelfabrikk i Namsos. Foto: Fremtind.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Forsikring eier Fremtind Service. Fremtind Service er Norges største AutoPass-utsteder med 750 000 AutoPass-kunder. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Følg pressemeldinger fra Fremtind

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom