- Vil ta tid å finne årsaken til motorbortfall

Helikopteret som foretok en kontrollert landing med én motor ved Kongsvik i Tjeldsund kommune lørdag, blir etter planen løftet ut tirsdag.

– Det vil ta tid å finne årsaken til at et helikopter i luftambulansetjenesten mistet motorkraft i én motor. Det kreves undersøkelser som ikke kan gjennomføres i felt for å avklare årsakssammenheng, og helikopteret vil derfor ikke settes i beredskap før disse undersøkelsene er gjennomført i samarbeid med produsenten. Selskapet ser alvorlig på hendelsen, sier administrerende direktør Leif Olstad i Norsk Luftambulanse AS.

Hendelsen skjedde lørdag ettermiddag, da tre nødstedte turgåere ble hentet ned fra Kongsvikdalen, vest for Vesterforsvatnan. Det var fint vær på vei til oppdraget, men etter hvert gikk dette over i snøbyger.

Helikopteret er av typen H145 T2 fra Airbus, og opereres av Norsk Luftambulanse AS.

Det ble stående i hover (stod stille i lufta) en periode mens turfølget tok seg ned mot dem, og alle ble tatt om bord for å flys til bebyggelse i Kongsvik. Underveis mistet helikopteret motorkraft i den ene motoren. Piloten valgte da å snu og lande på en trygg plass i dalen, på grunn av en kraftlinje i området de på dette tidspunktet ikke hadde visuell oversikt over.

Ingen kom til skade da helikopteret landet med én motor. Denne prosedyren trener mannskapet regelmessig på, og helikopteret har doble systemer for å kunne håndtere slike situasjoner.

Olstad bekrefter at det tidligere har vært et bortfall av motorkraft på en motor ved en annen base. Årsaken til denne hendelsen er ikke konkludert.

- Når det har skjedd igjen, har vi selvfølgelig behov for å få svar, og vi gjør alt vi kan i samarbeid med produsenten for å finne ut av dette. I mellomtiden har vi valgt en konservativ linje for flygning, der vi blant annet unngår å hovre lenge i snøvær. Sikkerhet kommer alltid først, sier Olstad.

Det vil ta noe tid før nytt helikopter er på plass. Årsaken er press på reserveflåten som følge av pandemien.

- Vi har greid å opprettholde beredskap på 97,9 prosent i 2020, som er over kravet i kontrakten med Luftambulansetjenesten HF. Men på grunn av pandemien har vi opplevd utfordringer med leveranser av deler, support og verktøy fra våre leverandører i Italia og Tyskland. Dette har medført at ettersyn har tatt mer tid enn planlagt, noe vi ser konsekvensen av nå. Det er beklagelig, men dessverre ikke noe vi rår over, sier Olstad.

Tre nye helikoptre av typen H145 er bestilt, hvorav to er levert med opptil seks måneder forsinkelse. Det siste leveres over nyttår. Det er en styrking ut over kontrakten, men anses som nødvendig for å opprettholde den beste tilgjengelighet som er mulig å få til.

Olstad understreker at han har stor forståelse for bekymringen rundt beredskapen i området.

- Vi gjør vårt ytterste for å finne gode løsninger i samarbeid med Luftambulansetjenesten HF. Maskinen vil bli hentet ut så fort som mulig, etter planen skjer det i løpet av tirsdag. Helikopteret vil da bli løftet ut av et annet helikopter, og fraktes til Gardermoen. Der vil teknikere umiddelbart starte arbeidet med å feilsøke og se på aktuelle tiltak. Dette gjøres sammen med produsenten Airbus og motorprodusenten Safran.

Fakta: H 145 T2

Produsent: Airbus