- Understreker Kredinors nordiske ambisjoner

(Oslo, 30. november 2022) Kredinor Group har inngått en avtale med Lea bank ASA om kjøp av misligholdte lån i Finland. Transaksjonen er den første store for Kredinor i Norden etter fusjonen med Modhi.
Administrerende direktør i Kredinor,  Klaus-Anders Nysteen
Administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen

-  Vi har hatt et godt samarbeid med Kredinor i Norge i mange år og vet at de er ryddige og leverer høy kvalitet. Vi er derfor tilfredse med at de overtar vår portefølje i Finland, sier Oddbjørn Berentsen, administrerende direktør i Lea bank.

Tidligere i år fusjonerte Kredinor og Modhi, og dannet et av Norges største selskaper innenfor inkasso og gjeldshåndtering. Administrerende direktør Klaus-Anders Nysteen har hele tiden vært klar på at selskapet har nordiske ambisjoner.

- Etter fusjonen med Modhi har vi fått et enda sterkere nordisk fotfeste, og vi har hele tiden vært tydelig på at vi skal vokse på nordisk basis. Avtalen med Lea bank viser at vi mener alvor med våre nordiske ambisjoner, sier Klaus-Anders Nysteen.

Lea bank er et resultat av en fusjon mellom tidligere BRAbank/Monobank og Easybank, og ble etablert i 2016. Banken etablerte seg i Finland i 2017 og i Sverige i 2019. Avtalen er basert på såkalt «forward flow» og innebærer at Kredinor vil kjøpe Lea banks misligholdte lån på tidspunkt for inkassooversendelse.

– Avtalen vil tre i kraft når nåværende forward flow-avtale utløper og ha oppstart i februar 2023. Avtalen har 12 måneders varighet, sier Audun Danielsen, ansvarlig for nordiske oppkjøp i Kredinor.

For ytterligere informasjon kontakt:
Klaus-Anders Nysteen, adm. direktør Kredinor, +47 99265691, klaus-anders.nysteen@kredinor.no
Oddbjørn Berentsen, adm. direktør Lea bank, +47 22 99 14 00, ir@leabank.no

Kredinor AS er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og en ledende aktør innenfor kjøp og forvaltning av gjeldsporteføljer. Selskapet er etablert i Norge, Sverige og Finland med en samlet omsetning på 1,5 milliarder kroner og 600 ansatte. Kredinor sin historie går helt tilbake til 1876, og selskapet er nylig fusjonert med Modhi-konsernet. Det fusjonerte selskapet har en bred tjenesteportefølje og tar en tydeligere og mer samfunnsansvarlig posisjon, som hjelper kunder med økonomiske utfordringer. Vi ønsker ikke å legge sten til byrden, men være et selskap som ser mennesket og helheten fremfor å kun løse den enkelte inkassosak.

Kredinor AS eies av Sparebank 1 og Kredinorstiftelsen.

Om Lea bank
Lea bank er en digital nisjebank med innovative og brukervennlige løsninger. Banken over 70 000 kunder fordelt på lån, spare- og depositumskunder i Norge, Sverige, Finland og Spania. Lea bank er notert på Euronext Growth Oslo med ticker LEA og har ca. 1400 aksjonærer.

Administrerende direktør i Kredinor,  Klaus-Anders Nysteen
Administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen

Kredinor AS er Norges største inkassoselskap i antall saker og en ledende aktør innenfor kjøp og forvaltning av gjeldsporteføljer. Selskapet er etablert i Norge, Sverige, Finland og Danmark med en samlet omsetning på nærmere 1,6 milliarder kroner og 600 ansatte. Kredinor AS eies av Sparebank 1 og Kredinorstiftelsen. Kredinor har sin historie helt tilbake til 1876, og er nylig fusjonert med Modhi-konsernet. Etter fusjonen vil selskapet ha en bred tjenesteportefølje med bransjeledende løsninger innenfor fakturering, betaling og inkasso til energibransjen, bank og finans, handel, offentlig sektor, telecom og parkering. Ved å hjelpe kundene med moderne digitale selvbetjeningsløsninger og god kundeoppfølging, hjelper vi også næringslivet og offentlige virksomheter slik at de får betaling raskere. Det er bra for alle – for kundene, næringslivet og samfunnet. Kredinor.no