Norsk elbilforening

- Underlig å skrote sin egen elbil-suksess

Del
- Høyre risikerer å ødelegge 2025-målet om de fjerner momsfritaket for elbiler allerede fra 2022, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.
Fortsatt velger over halvparten noe annet enn elbil når de skal kjøpe ny bil. Foto: Norsk elbilforening
Fortsatt velger over halvparten noe annet enn elbil når de skal kjøpe ny bil. Foto: Norsk elbilforening

Høyres programkomité jobber med et forslag om å fase ut elbilfordelene fra 2022. Målet til Stortinget og Regjeringen er at alle nye biler som selges skal være nullutslipp innen 2025.

- Nylig ble det kjent at utslippstallene i Norge synker og drivstoffsalget går ned. Elbiler har mye av æren for dette, så Høyre velger et underlig tidspunkt for å skrote sin egen suksess. En for tidlig innføring av moms vil føre til at salget kommer til å stupe, sier Petter Haugneland.

- For å kompensere for tapte avgiftsinntekter bør Regjeringen heller starte med å reversere de store avgiftslettelsene som er gitt til bensin- og dieselbiler det siste tiåret, sier Haugneland.

Fremdeles velger halvparten bensin- eller diesel

Elbiler blir billigere å produsere etter hvert som batteriteknologien utvikles, men foreløpig fører høye produksjonskostnader til at elbiler er langt dyrere enn bensin- og dieselbiler. Derfor er det altfor tidlig å fase ut elbilfordelene, ifølge Elbilforeningen.

- Fremdeles velger mer enn halvparten av de som kjøper ny bil bensin eller diesel. Det betyr at elbilene fremdeles trenger avgiftsfritaket for å være konkurransedyktige. Forbrukere er smarte og velger det som lønner seg. Fases elbilfordelene ut for tidlig, blir de for dyre for folk flest, mener Haugneland.

Moms kan vurderes når nybilsalget når 80 prosent elbiler

Norsk elbilforening mener at en lav moms-sats tidligst kan vurderes innført når elbilens andel av nybilsalget når 80 prosent på helårsbasis. Full moms kan ikke innføres før nybilsalget når 100 prosent.

- Skal vi nå 2025-målet om kun salg av elbiler, må de sterkeste virkemidlene få virke lengst mulig. Vi er fortsatt inne i en introduksjonsfase, særlig i distriktene, sier Haugneland.

- 10 prosent av den totale bilparken er elbiler. Skifte fra fossil til elektrisk tar tid, understreker Petter Haugneland.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Fortsatt velger over halvparten noe annet enn elbil når de skal kjøpe ny bil. Foto: Norsk elbilforening
Fortsatt velger over halvparten noe annet enn elbil når de skal kjøpe ny bil. Foto: Norsk elbilforening
Last ned bilde
Illustrasjon på pris for elbil med og uten moms i forhold til en bensin- eller dieselbil. Figur: Norsk elbilforening
Illustrasjon på pris for elbil med og uten moms i forhold til en bensin- eller dieselbil. Figur: Norsk elbilforening
Last ned bilde

Lenker

Om Norsk elbilforening

Norsk elbilforening
Norsk elbilforening
Møllergata 16
0179 Oslo

90 70 45 45 (kl. 9-15)https://elbil.no

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.

Norsk elbilforening har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men vi har også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye