- Uklokt og viser at vi trenger regler for utbyttestopp

Forbundsleder i Industri Energi Frode Alfheim reagerer sterkt på at oljeselskapet Lundin øker utbyttet med 80% til ca 4,4 mrd. - Utrolig uklokt og viser at vi trenger regler for utbyttestopp, sier Alfheim.
Forbundsleder Frode Alfheim. Foto Helgesen

Det er Dagens Næringsliv som skriver at Lundin øker utbyttet med 80% til ca 4,4 mrd.

- Dette er på ingen måte hva vi ba om i arbeidet med oljepakka. Da oljeprisen falt og koronaen smalt, sto vi i fare for at tusenvis av arbeidsplasser skulle forsvinne. Da gjorde vi som vi pleier i Norge. Vi brukte den norske modellen, der arbeidsgivere, arbeidstakere og myndigheter jobber sammen for å finne løsninger for å sikre folk jobb. Vi jobba ikke for at eierne skulle bevilge seg sjøl svære utbytter, sier Alfheim

Alfheim påpeker at oljepakken skulle brukes for å hjelpe arbeidsfolk og sikre jobber, ikke milliardutbytter til eierne.

- Disse pengene burde Lundin heller brukt til å sikre fortgang i utbyggingen av Alta Gotha-feltet, sier Alfheim

- Jeg var sjøl en av de som jobba hardt for at pakken måtte på plass, vi måtte sikre arbeidsplassene. Forhandlingene var tøffe og mange hadde motvilje mot å gi hjelp til oljebransjen, men vi i fagbevegelsen sto på sammen med arbeidsgiverne. Når et stort selskap som Lundin forvalter denne felles innsatsen så dårlig at de bevilger seg selv utbytter i milliardklassen, forteller det oss igjen at når fellesskapet stiller opp med støtteordninger må man samtidig legge inn krav som utbyttestopp.

Frode AlfheimForbundslederIndustri Energi

Forbundsleder Frode Alfheim. Foto Helgesen