Arctic Race of Norway

- Skal vi fortsatt skape utvikling må vi samarbeide mer

Del

Tre aktører med internasjonale ambisjoner, og forankring i Nord-Norge, Parkenfestivalen, Arctic Race of Norway og Mack, starter nå et unikt samarbeid for å styrke Nord-Norges posisjon som en attraktiv og skapende region.

Ken Stian Olsen og Roger Karlsen fra Mack, Gøran Aamodt fra Parkenfestivalen, og Knut-Eirik Dybdal og Thor Hushovd fra Arctic Race of Norway, ønsker å samarbeide for å styrke Nord-Norges posisjon som en attraktiv og skapende region.
Ken Stian Olsen og Roger Karlsen fra Mack, Gøran Aamodt fra Parkenfestivalen, og Knut-Eirik Dybdal og Thor Hushovd fra Arctic Race of Norway, ønsker å samarbeide for å styrke Nord-Norges posisjon som en attraktiv og skapende region.

Felles ambisjoner

Da Mack og Arctic Race of Norway inngikk samarbeidsavtale undersøkte de muligheten for å utvide samarbeidet med flere. Mack og Parkenfestivalen har i år videreført en langvarig samarbeidsavtale, og det ble raskt klart at det ligger mange muligheter i et samarbeid mellom alle tre.

- Da vi gjennom vårt felles samarbeid med Mack begynte å snakke sammen, ble det åpenbart at våre ambisjoner er ganske like. Vi ønsker alle å bidra til å utvikle Nord-Norge, bringe Nord-Norge ut i verden, og verden til Nord-Norge, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race.

Administrerende direktør Roger Karlsen i Mack mener at samarbeidet med Arctic Race of Norway også er en mulighet for internasjonal oppmerksomhet.

- Arctic Race of Norway distribueres til 190 land. Vi ønsker blant annet å utnytte denne muligheten til å nå ut i verden med vår merkevare, sier Karlsen.

Samarbeid er avgjørende for å lykkes

Arctic Race of Norway-ambassadør Thor Hushovd, bruker sin erfaring som utøver når han beskriver viktigheten av tiltaket.

- Som utøver på toppnivå er du nødt til å sette sammen et team rundt deg med ulik kompetanse. Dette samarbeidet er noe av det samme. Tre sterke aktører på ulike områder velger å samarbeide for å oppnå noe større, sier Hushovd.

Festivalsjef Gøran Aamodt i Parkenfestivalen er sikker på at man går glipp av mange muligheter ved å jobbe hver for seg, og at samarbeid er helt avgjørende for å lykkes.

- I internasjonal sammenheng er vi veldig små hver for oss. Skal vi oppnå noe større må vi bruke alle gode krefter, dele kunnskap, og samarbeide mer. Det handler ikke minst om å bygge opp arrangørkompetanse også for de største begivenhetene, sier Aamodt.

Attraktiv region

Administrerende direktør Roger Karlsen trekker blant annet frem næringslivets behov for å tiltrekke seg kompetanse, som motivasjon for å gå inn i dette samarbeidet.

- For mange bedrifter er det en utfordring å rekruttere riktig kompetanse. Samarbeid om å synliggjøre landsdelen som en attraktiv region, er viktig for næringslivet.

Karlsen tror det ligger mange muligheter et sterkere samarbeid mellom kultur, idrett og næringsliv.

- Folk må ha. både noe å leve av og å leve for. Vi må derfor se sammenheng mellom jobb, kultur og idrett, sier Karlsen.

Sammen skal de tre partnerne se mot 2024, da Bodø skal være Europeisk kulturhovedstad.

- Når det skjer store ting i landsdelen, må vi alle bidra til å gjøre det så stort som mulig, sier Karlsen.

Bodøregionen kommer blant annet til å få en helt sentral rolle i Arctic Race of Norway i 2024 Hvilke andre tiltak vi i fellesskap skal gjennomføre, må vi komme tilbake til, men vi har allerede diskutert flere spennende ideer, sier Dybdal.

Programdirektør Henrik Sand Dagfinrud i Bodø2024 mener dette initiativet er enda et eksempel på hvor mye bra som er på gang i landsdelen, og at Bodø2024 kan være en gyllen anledning til å satse.

- Vi har definert "mer samarbeid" som et av våre strategiske mål. Lykkes vi med å etablere varige samarbeid de kommende årene kan Nord-Norge høste fruktene av prosjektet i lang tid etter markeringen i 2024. Vi skal gjøre alt vi kan for å bidra til å samle laget, sier Dagfinrud.

Kontakter

Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638

Bilder

Ken Stian Olsen og Roger Karlsen fra Mack, Gøran Aamodt fra Parkenfestivalen, og Knut-Eirik Dybdal og Thor Hushovd fra Arctic Race of Norway, ønsker å samarbeide for å styrke Nord-Norges posisjon som en attraktiv og skapende region.
Ken Stian Olsen og Roger Karlsen fra Mack, Gøran Aamodt fra Parkenfestivalen, og Knut-Eirik Dybdal og Thor Hushovd fra Arctic Race of Norway, ønsker å samarbeide for å styrke Nord-Norges posisjon som en attraktiv og skapende region.
Last ned bilde

Om Arctic Race of Norway

Arctic Race of Norway
Arctic Race of Norway
Strandgata 9
9405 Harstad

https://www.arctic-race-of-norway.com/no/

Arctic Race of Norway er et profesjonelt etapperitt på landeveisykkel. Rittet arrangeres hvert år i ulike deler av Nord-Norge. Ideen om Arctic Race of Norway – et internasjonalt sykkelritt som finner sted i de tre nordligste fylkene av Norge – ble unnfanget på øya Andørja i Ibestad kommune. Den første utgaven av Arctic Race of Norway kom i august 2013. I 2020 måtte rittet utsettes på grunn av pandemien. Etappene i 2021 er derfor i all hovedsak de samme som var planlagt for 2020.

Arctic Race of Norway er valgt ut av det internasjonale sykkelforbundet (UCI) til å bli en del av UCI ProSeries i 2020. ProSeries er en ny divisjon under World Tour. Den erstatter kategorien som Arctic Race of Norway har vært en del av de siste årene.

Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom