- Skal vi fortsatt skape utvikling må vi samarbeide mer

Felles ambisjoner
Da Mack og Arctic Race of Norway inngikk samarbeidsavtale undersøkte de muligheten for å utvide samarbeidet med flere. Mack og Parkenfestivalen har i år videreført en langvarig samarbeidsavtale, og det ble raskt klart at det ligger mange muligheter i et samarbeid mellom alle tre.
- Da vi gjennom vårt felles samarbeid med Mack begynte å snakke sammen, ble det åpenbart at våre ambisjoner er ganske like. Vi ønsker alle å bidra til å utvikle Nord-Norge, bringe Nord-Norge ut i verden, og verden til Nord-Norge, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race.
Administrerende direktør Roger Karlsen i Mack mener at samarbeidet med Arctic Race of Norway også er en mulighet for internasjonal oppmerksomhet.
- Arctic Race of Norway distribueres til 190 land. Vi ønsker blant annet å utnytte denne muligheten til å nå ut i verden med vår merkevare, sier Karlsen.
Samarbeid er avgjørende for å lykkes
Arctic Race of Norway-ambassadør Thor Hushovd, bruker sin erfaring som utøver når han beskriver viktigheten av tiltaket.
- Som utøver på toppnivå er du nødt til å sette sammen et team rundt deg med ulik kompetanse. Dette samarbeidet er noe av det samme. Tre sterke aktører på ulike områder velger å samarbeide for å oppnå noe større, sier Hushovd.
Festivalsjef Gøran Aamodt i Parkenfestivalen er sikker på at man går glipp av mange muligheter ved å jobbe hver for seg, og at samarbeid er helt avgjørende for å lykkes.
- I internasjonal sammenheng er vi veldig små hver for oss. Skal vi oppnå noe større må vi bruke alle gode krefter, dele kunnskap, og samarbeide mer. Det handler ikke minst om å bygge opp arrangørkompetanse også for de største begivenhetene, sier Aamodt.
Attraktiv region
Administrerende direktør Roger Karlsen trekker blant annet frem næringslivets behov for å tiltrekke seg kompetanse, som motivasjon for å gå inn i dette samarbeidet.
- For mange bedrifter er det en utfordring å rekruttere riktig kompetanse. Samarbeid om å synliggjøre landsdelen som en attraktiv region, er viktig for næringslivet.
Karlsen tror det ligger mange muligheter et sterkere samarbeid mellom kultur, idrett og næringsliv.
- Folk må ha. både noe å leve av og å leve for. Vi må derfor se sammenheng mellom jobb, kultur og idrett, sier Karlsen.
Sammen skal de tre partnerne se mot 2024, da Bodø skal være Europeisk kulturhovedstad.
- Når det skjer store ting i landsdelen, må vi alle bidra til å gjøre det så stort som mulig, sier Karlsen.
Bodøregionen kommer blant annet til å få en helt sentral rolle i Arctic Race of Norway i 2024 Hvilke andre tiltak vi i fellesskap skal gjennomføre, må vi komme tilbake til, men vi har allerede diskutert flere spennende ideer, sier Dybdal.
Programdirektør Henrik Sand Dagfinrud i Bodø2024 mener dette initiativet er enda et eksempel på hvor mye bra som er på gang i landsdelen, og at Bodø2024 kan være en gyllen anledning til å satse.
- Vi har definert "mer samarbeid" som et av våre strategiske mål. Lykkes vi med å etablere varige samarbeid de kommende årene kan Nord-Norge høste fruktene av prosjektet i lang tid etter markeringen i 2024. Vi skal gjøre alt vi kan for å bidra til å samle laget, sier Dagfinrud.
Kontakter
Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638
Bilder

Om Arctic Race of Norway
Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
Ti Tour de France-lag klare for Arctic Race of Norway25.6.2025 11:13:19 CEST | Pressemelding
I august er det klart for den 12. utgaven av Arctic Race of Norway. Blant de 18 lagene som stiller til start i år finner vi hele ti lag som deltar i årets Tour de France. I tillegg stiller det norske landslaget.
Br. Karlsen ny partner for Arctic Race of Norway: - Viktig for Nord-Norge20.6.2025 16:00:09 CEST | Pressemelding
Arctic Race of Norway og sjømatkonsernet Br. Karlsen skal samarbeide om verdiskaping og bærekraft. Administrerende direktør Rita Karlsen i Br. Karlsen ser mange muligheter.
REMA 1000: - Vil inspirere til sunnere matvalg18.6.2025 14:17:18 CEST | Pressemelding
REMA 1000 og Arctic Race of Norway med ny samarbeidsavtale.
Troféer skal skape interesse for realfag i skolen16.6.2025 14:36:39 CEST | Pressemelding
Ungdomsskoleelever fra Troms har designet trofeene som skal deles ut til beste unge rytter etter hver etappe av Arctic Race of Norway i august. Elevene skal selv stå for utdelingen av troféene, og målet med tiltaket er at flere skal få interesse for realfag.
- Det kommer til å bli spektakulært30.10.2024 11:30:36 CET | Pressemelding
Det kommer til å bli spektakulært. Det kommer til å bli en folkefest. Det kommer til å skape ringvirkninger. Og det kommer til å sette Nord-Norge på kartet. Det sa daglig leder Knut-Eirik Dybdal da han presenterte etappene i neste års Arctic Race of Norway.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom