- Sjokkerende ineffektivt

– Jeg er dritt lei av at ingen regjering eller storting tar klimakrisa på alvor. Tallene fra SSB viser at klimagassutslippene reelt sett har økt det siste året, sier daglig leder i miljøstiftelsen Bellona, Hallstein Havåg.
Hallstein Havåg, daglig leder i miljøstiftelsen Bellona.

Klimagassutslippene øker, reelt sett. Uten en nedstengning av Hammerfest LNG, som nå er i full gang igjen, ville norske utslipp økt med nærmere én million tonn CO2 i 2021.

– Reduksjonen i utslipp i 2020 var et blaff, knyttet til pandemi og nedstengning. Nå ser vi at utslippene tar seg raskt opp igjen, og med dette tempoet er det vanskelig å konkludere med annet enn at norsk klimapolitikk er sjokkerende ineffektiv, sier Havåg.

Havåg mener at det haster mer enn noen sinne å komme i gang med politikk som virker.

– Regjeringen er nødt til å innse at det som gjøres ikke er nok. Norge må kutte nærmere 7 prosent, omtrent 3,5 millioner tonn CO2, årlig for å nå 2030-målet. Det er mulig, men det trengs kraftfulle grep, sier Havåg.

–Tempoet i elektrifiseringen av transport og annet fossilt forbruk må opp, og satsingen på karbonfangst og –lagring må utvides. Industrigruppen Prosess 21 har selv har identifisert 5 millioner tonn som kan fange og lagres i året, nå trenger vi støtteordninger for CO2-fangst og bygging av CO2-lager. Og fangst av CO2 på Hammerfest LNG bør iverksettes nå, sier Havåg.

Hallstein Havåg,
Daglig leder
tel: 994 51 040

Hallstein Havåg, daglig leder i miljøstiftelsen Bellona.