- Si nei til ekstra forsikring når du leier bil i utlandet

Det kan være lett å takke ja til ekstra leiebilforsikring når man står feriestresset i en kø i utlandet. - Sjekk hva du har av forsikringer først. Sannsynligvis er du allerede dekket opp, er imidlertid rådet fra Danske Bank.
- Si nei til ekstra forsikring når du leier bil i utlandet, sier Danske Banks Ketil Pedersen.

- Det brukes mange triks og sure miner fra mange bilutleieoperatører for å få deg til å tegne ekstra forsikringer i en stresset situasjon. Når du har flydd langt, familien er trøtt og du bare vil komme frem, så er det lett å takke ja til det meste. Vi anbefaler derfor å bruke litt tid på å sette seg inn i din egen reiseforsikring før du drar hjemmefra. De seneste årene er de norske standardforsikringene utvidet, slik at de alle fleste dekker også skader ved utleiebil. Dermed er det lett å bli dobbeltforsikret og man kaster penger rett ut av vinduet, sier leder for bilfinans i Danske Bank, Ketil Pedersen.

Det er den tøffe priskonkurranse på leiebiler i Europa som har ført til at bilutleieoperatørene tjener lite på selve utleie av bilen. Derfor forsøker mange bilutleieselskaper å selge ekstratjenester, og forsikring er det enkleste måte å «selge opp» på.

- Hovedregelen når du leier bil i Europa er at ansvarsforsikringen er obligatorisk og allerede inkludert i bilutleien. Skade på egen bil, kaskoforsikringen, dekkes ved egenandel. Og det er denne egenandelen som allerede kan være dekket av din norske forsikring, sier Pedersen.

For eksempel gjelder NAFs egenandelsforsikring i hele Europa og dekker egenandel opp til 20.000 kroner for én kaskoskade, tyveri eller brann. Gjensidige dekker opp til 15.000 og de andre store forsikringsselskapene har lignende størrelser på sine reiseforsikringer.

Ikke alle dekker

Pedersen understreker at det er unntak i jungelen av ulike reiseforsikringsordninger. Hvis du har reiseforsikringen din gjennom et kredittkort er du oftest ikke dekket for leiebilskader.

- Mange tror at forsikringen på kredittkortet dekker egenandelen på leiebil. Det gjør den i de alle fleste tilfeller ikke. Da må man enten tegne en egen forsikring via kredittkortselskapet, eller av det stressede personalet bak skranken hos bilutleieoperatøren, sier Pedersen.

Ved leie av bil i USA eller andre land utenfor Europa kan det også være andre regler som gjelder.

- Unntaksvis kan det faktisk være nødvendig med tilleggsforsikring. Så rådet, uansett hvor du reiser, er å sjekke forsikringene i god tid før du kommer i bestillingskøen. Det vil lønne seg, avslutter Ketil Pedersen i Danske Bank.

Våre 1.050 ansatte betjener kunder i personmarkedet og bedriftsmarkedet i tillegg til store institusjonelle kunder fra 25 lokale bankkontor og 4 regionale finanssentre.