- Pensjonistene må kompenseres

– Regjeringens tilbud til pensjonistene er for dårlig. Fjorårets etterslep må dekkes inn. Det sier LOs 1. sekretær Julie Lødrup etter at trygdeoppgjøret ble avsluttet i dag.

– Det er veldig skuffende at regjeringen setter seg på bakbeina, og ikke gir landets pensjonister full kompensasjon for det etterslepet som oppstod i fjorårets regulering av pensjonene. Vi gikk inn i trygdeoppgjøret med et krav om 3,83 prosent økning i alderspensjonene. Det var regjeringen ikke villige til å levere på, sier Lødrup.

LO fikk tidligere i år gjennomslag for vårt forslag til ny beregning av pensjon. Det kommer til å gi pensjonistene mer å rutte med i årene fremover, og mer enn de ville fått om regjeringen hadde fått gjennomslag for sin politikk. Imidlertid var situasjonen i fjor at lønnsveksten ble høyere enn antatt. Dermed oppstod det et etterslep for pensjonistene, og dette nektet regjeringen å dekke fullt ut i årets oppgjør. Det vil LO ikke akseptere.

– Vi mener at pensjonistene burde fått mer, og at etterslepet burde dekkes inn. Jeg er veldig glad for at Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre umiddelbart sa fra at han vil ta saken til Stortinget. Vi forventer at de rødgrønne partiene slutter opp om kravet om å kompensere pensjonistene, sier Lødrup.

Holship-saken: Streikeretten og organisasjonsretten går foran økonomiske rettigheter10.6.2021 11:40:38 CEST | Pressemelding

Menneskerettsdomstolen (EMD) slår fast at streikeretten og de fire frihetene ikke er likeverdige rettigheter. Avgjørelsen er en instruks overfor nasjonale domstoler om hvordan de skal vurdere inngrep i organisasjonsretten. Menneskerettsdomstolen slår, i motsetning til Høyesterett, fast at økonomiske friheter i seg selv ikke kan begrunne inngrep i organisasjonsretten. Dette er en viktig avgjørelse for hele den europeiske fagbevegelsen, sier lederen for LOs juridiske avdeling, Atle Sønsteli Johansen.