- Mye bra i ny kompetansepakke fra regjeringen

Med bakgrunn i den høye arbeidsledigheten har regjeringen fått på plass en ny krisepakke for kompetanseheving. - Denne pakken er viktig. Akademikerne har vært spesielt opptatt av at det kommer på plass relevante, digitale kurs ved universitetene og høyskolene, og nå får vi denne muligheten, sier leder i Akademikerne, Kari Sollien.

Regjeringen har satt av 50 millioner til nettbasert opplæring, som betyr at universitetene og høyskolene når får penger til å utvikle gode kurs på nett for å møte behovene arbeidslivet har nå.

- Vi er også glad for å se at det kommer mer penger til bransjeprogrammer, der nå høyt utdannede også er inkludert. Nå haster det å få kursene på plass. I krisen vi står i nå er det avgjørende at permitterte og oppsagte kan fylle på kompetansen sin, sier Sollien.

Pakken er i tråd med Akademikernes innspill om at tilbudene må komme raskt på plass, og at man derfor må bygge på de ordningene man allerede har, heller enn å opprette nye og midlertidige ordninger.

Akademikerne er nå opptatt av at regelverket ikke blir stående i veien for at permitterte faktisk får mulighet til å ta disse kursene.

- Stadig flere høyt utdannede permitteres, og vi forventer at regjeringen sørger for at permitterte og oppsagte nå kan ta utdanning som gir studiepoeng uten å miste dagpengene sine. Noen vil trenge å oppdatere kompetansen sin, andre trenger helt ny kompetanse. Våre medlemmer etterspør kompetanse på blant annet teknologi, bærekraft, eller juss. Kompetanseheving er en av få muligheter vi har akkurat nå til å skape verdier for fremtiden, sier Sollien.

Om Akademikerne

Fridtjof Nansens plass 6

95 30 90 90http://www.akademikerne.no

Akademikerne er en arbeidstakerorganisasjon for folk med høyere utdanning, stiftet i 1997. Vi har 13 medlemsforeninger med tilsammen over 208 000 medlemmer.