UiO - Det juridiske fakultet

- Manipulasjon under politiavhør har vært svært vanlig i Norge

Tortur som virkemiddel under politiavhør i Norge hører fortiden til. Men har noen avhør i nyere tid likevel vært så tøffe at de må anses som tortur?
I podkast-episoden møter du politioverbetjent og forsker ved Politihøgskolen Asbjørn Rachlew, som også er forsker ved Norsk senter for menneskerettigheter. I tillegg deltar prosjektleder Knut Asplund ved Norsk senter for menneskerettigheter. Foto: UiO.

Ja, forteller politioverbetjent og forsker ved Norsk senter for menneskerettigheter (SMR) Asbjørn Rachlew. I en ny podkast-episode fra Universitetsplassen forteller han og prosjektleder Knut Asplund fra SMR om manipulasjon under avhør, og om hva som kjennetegner et godt politiavhør.

Rachlew utdyper også hvorfor han mener avhørene av Tengs fetter må anses som tortur.

Gode og mindre gode avhørsmetoder, og vitenskapen bak, er tema for en ny podkast-episode fra Universitetsplassen.

Et betydelig globalt problem innen rettssikkerhet og respekt for menneskerettighetene er uetiske og rettsstridige avhørsmetoder. De senere års oppmerksomhet rundt et stort antall feilaktige domfellelser - med Baneheia-saken og Tengs-saken som to store saker i Norge - viser noe av problemet.

Politiavhør er politiets viktigste og mest anvendte etterforskningsmetode. Formålet er å innhente så nøyaktig og pålitelig informasjon som mulig, om forholdet som etterforskes.

Søker ikke etter bekreftelser på skyld

En ny metodikk, videreutviklet av norsk politi i samarbeid med Norsk senter for menneskerettigheter, kalles «Investigative Interviewing».

I metoden starter man avhør med en åpen og fri forklaring og stiller ikke ledende spørsmål, forteller Asbjørn Rachlew.

- Formålet er nettopp å innhente så nøyaktig og pålitelig informasjon som mulig. Formålet er ikke å få bekreftet en hypotese, tvert imot så trener vi dagens etterforskere opp til å lage alternative hypoteser og tenke motsatt av så søke etter bekreftelser på skyld. Hvis vedkommende er uskyldig, hva kan da være forklaringen på de indisiene eller bevisene som peker i retning mot at personen er skyldig?

En faggruppe ved Norsk senter for menneskerettigheter har oversatt og tilpasset det norske opplæringsprogrammet som bygger på vitenskapelig kunnskap om politiavhør, manipulasjon, vitnepsykologi osv. Gruppen underviser nå nasjonalt og internasjonalt i nye vitenskapsbaserte avhørsmetoder, med Asbjørn Rachlew og Knut Asplund i teamet.

«Investigative Interviewing» har nærmest blitt en norsk «eksportvare» til store deler av verden, forteller Knut Asplund.

Les hele saken og hør podkast-episoden på Universitetsplassen.

Bilder

Om UiO - Det juridiske fakultet

UiO - Det juridiske fakultet
Domus Juridica, Kristian Augusts gate 17

22 85 95 00http://www.jus.uio.no

Det juridiske fakultetet i Oslo er den største utdanningsinstitusjonen i landet for juristar, og ein sentral aktør innan juridisk forsking.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det juridiske fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det juridiske fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det juridiske fakultet