- Lytt til IMF-råd og kutt sykelønnen!

Det internasjonale pengefondet (IMF) spår utfordrende tider for norsk økonomi om noen år og oppfordrer til kutt i sykelønnsordningen. Bedriftsforbundets Jørund Rytman mener vi ikke lenger har råd til å opprettholde “verdens beste sykelønnsordning”.

Mandag presenterte IMF sin årlige vurdering av norsk økonomi, og selv om høy oljepris og lav kronekurs ventes å bidra til moderat vekst de neste par årene, ser fondet et tydelig behov for innstramming for å møte et ventet tilbakeslag fra 2020.

IMF spår at Norge på sikt vil måtte kutte årlige utgifter med et beløp tilsvarende 4-5 prosent av BNP, og mener store deler av kuttene bør komme gjennom reformer av dyre velferdsordninger som sykelønn.

"Kostnader til sykelønn og uføretrygd er 2-3 prosent høyere i Norge enn i andre nordiske land, som også de har svært generøse ordninger", poengterer IMF i sin rapport.

Dyrt for de små

Jørund Rytman, leder for politikk og samfunnskontakt i Bedriftsforbundet, mener disse reformene må på plass så fort som mulig.

– Dette understreker det vi i Bedriftsforbundet har sagt lenge. Norge har ikke lenger råd til å opprettholde verdens desidert mest lukrative sykelønnsordning. Nå er det på tide at vi lytter til anbefalingene fra IMF, for vi har ikke råd til annet, sier den tidligere stortingspolitikeren.

I tillegg til at sykelønnsordningen koster felleskapet enorme summer hvert år, viser en rapport som Bedriftsforbundet publiserte i fjor at den koster norsk næringsliv opp mot 36 milliarder kroner i året. Dette rammer spesielt landets vel 200.000 små og mellomstore bedrifter som betaler to tredjedeler av regningen.

– Dagens ordning bidrar til å svekke små og mellomstore bedrifters konkurranseevne og mulighet til vekst. Verdier må skapes før de kan fordeles og det er det ikke alle som har tatt inn over seg, sier Rytman.

Her kan du lese rapporten som viser at korttidsfraværet koster norsk næringsliv opp til 36 milliarder kroner i året.