- Kundene har tatt meget godt imot oss på Circle K Kongsbergporten

Forbifarende og lokalmiljøet har tatt meget godt imot Circle Ks nye flaggskip på Kongsbergporten, landets første energistasjon der hurtigladerne har byttet plass med drivstoffpumpene. Stasjonen er utstillingsvindu for selskapets satsing på energisparing og grønn strøm, og er lagt merke til internasjonalt.
Fredag 1. oktober 2021 var det offisiell åpning av Circle Ks nye flaggskip på Komngsbergporten. Her har Kongsberg-ordfører Kari Anne Sand klippet båndet sammen med daglig leder Sissel Steen. Fra ventre Christian Granly, regiondirektør for egen-drevne stasjon og helt til høyre Norgessjef Sverre Rosén. Foto: Regine Dalen Birkeland.

Fredag 1. oktober ble stasjonen offisielt åpnet av Kongsberg-ordfører Kari Anne Sand, med en rekke inviterte gjester og selskapets norske toppledelse til stede. Fredag var også starten på en fest-helg med mange gode tilbud.

-Jeg er utrolig stolt av Circle K Kongsbergporten og ikke minst hva daglig leder Sissel Steen og hennes lokale team har oppnådd i en vanskelig oppstartsfase med vårt nye flaggskip, sier Christian Louis Granly, regiondirektør for Circle Ks egen-drevne stasjoner.

Daglig leder Sissel Steen og hennes team på 12 lokale medarbeidere har lenge kjent forventningspresset og vet at de driver den mest moderne fremtids-stasjonen i Norge.

-Vi skal gi alle kundene våre et godt og variert mat- og pausetilbud, sier hun. I 16 år ledet hun Essos stasjon på Lier utenfor Drammen, og tidligere i karrieren har hun vært innom både dagligvarehandel, kioskdrift og reiselivet.

Circle K Kongsbergporten er en innholdsrik og topp moderne energistasjon og veiserviceanlegg, med meget flott og sentral beliggenhet.

Først i verden

Foran stasjonen, under tak, står seks doble hurtigladere som hver kan levere inntil 300 kW med strøm. Stasjonen er den første i sitt slag i Circle Ks globale nettverk med 14 200 stasjoner, ingen andre stasjoner har laderne plasseres i front, mens drivstoffpumpene er lagt i bakkant.

– Kongsberg er en teknologiby, og naturlig at landets første og mest fremtidsrettede energistasjon kommer her. Det er mange som kjører elbil i området, samtidig som vi også er veldig godt plassert for å ta unna trafikk langs nye og gamle E134, forteller regiondirektør Christian Granly.

Circle K Kongsbergporten er full av ny teknologi og løsninger som skal bidra til å nå våre felles bærekraftsmål. Ved å koble solceller og batterier med et smart styringssystem kan stasjonen levere et raskere og bedre ladetilbud uten at strømnettet overbelastes, et resultat av tett samarbeid mellom Circle K Norge og Glitre Energi.

72 solcellepaneler er plassert på stasjonstaket, som sammen med batterier sørger for å samle opp strøm på mindre travle dager og tidspunkter. Denne løsningen kan brukes til å spe på med strøm når det er høy pågang ved ladestasjonene. Dermed kan stasjonen ta ut et mye jevnere forbruk fra nettet.

Spillvarme og snøsmelting

Vaskehallen er spesialbygd for å betjene opptil 2,9 meter høye kjøretøy, og varmes opp med overskuddsenergi fra butikkens kjøle- og fryseanlegg. Denne løsningen dekker opp til 60 prosent av oppvarmingsbehovet til vaskehallen. Resten blir besørget av en luft-til-vann-varmepumpe på taket.

I forkant av snøfall blir utearealer foran inn og utkjøring vask, lagerinngang, og inngangspartier automatisk varmet opp. Varmen vil stå på under snøfall og en stund etter. Dette oppnås ved hjelp av energistyring med værinformasjon fra Yr. Ved tørt vintervær skru varmen på disse arealene helt av. Det er en forventning om halvering av energiforbruket på disse arealene.

Norge et pilotmarked

- Circle K Kongsbergporten er stort steg mot fremtidens energistasjon. Elektrifiseringen av bilparken stiller nye krav til oss, kundene ønsker enkle løsninger, fylle tiden med en kopp kaffe, et toalettbesøk, eller variert og god mat mens de venter, sier Sverre Rosén, norgessjef i Circle K.

De siste tre årene har Norge vært pilotmarked og globalt laboratorium for Circle Ks satsing på elektrifisering og utvikling av gode kundetilbud til el-bilister. Erfaringene herfra benyttes i resten av Europa og i det nordamerikanske markedet når store mengder elbiler gjør sitt inntog der.

Kongsberg-ordfører Kari Anne Sand (Sp) og daglig leder Sissel Steen (Foto: Regine DalenBirkeland
På taket over hurtigladerne er det 72 solcellepaneler, som sammen med batterier sørger for å samle opp strøm på mindre travle dager og tidspunkter. Denne løsningen kan brukes til å spe på med strøm når det er høy pågang ved ladestasjonene. Foto Terje Borud