- Konsekvensene av flommen kan bli enorme om folk ikke forbereder seg

- Per i dag ligger det an til en 50-års vårflom, og været den kommende tiden blir avgjørende for hvor omfattende det vil bli, sier kommuneingeniør og visepresident i NITO, Kjetil Lein.
Flom i Kongsvinger 2018. Riksveg 2 ved Hov på Kongsvinger ble stengt under flommen. Foto: Kjetil Lein.

NVEs vårflomanalyse viser stor sannsynlighet for stor vårflom både i sør og nord. Siste ukes snøvær og lave temperatur har ført til at sannsynligheten har økt i Nord-Norge og deler av Sør-Norge.

Snøsmeltingen ventes å komme i gang i hele landet fra midten av kommende uke på grunn av stigende temperatur. Det forventes en flomtopp to-tre uker atter at snøsmeltingen for alvor har startet.

- Alle tegn viser til at både privatpersoner og det offentlige bør stålsette seg på en 50-års flom med betydelige materielle skader. Det vil sjeldent medføre fare for liv, men skulle vi være uheldige å få store nedbørsmengder i tillegg, vil det være ille, sier Lein.

- Dette kommer av at vi har store mengder snø i høyden, samt at kjøligere vær har bidratt til å forskyve situasjonen. I de nærmeste ukene ventes det stigende temperaturer. Når snøsmeltingen kommer i gang, er det bare å forberede seg på en skikkelig flom. Vi får bare håpe det ikke kommer regn i tillegg.

Tar alle forholdsregler

I Kongsvinger kommune forteller han at de har gjort både forebyggende og sikrende tiltak til flommen kommer.

- Riksveg 2 blir mest sannsynlig stengt. Det samme gjelder fylkesveg 210 som kommer til å bli altfor smal for vanlig trafikk. Omkjøringsveier blir i disse dager høynet med 40 centimeter som et forebyggende tiltak, og vi gjør klart pumpesystemer for å kunne ta unna det verste av flommen, trekker han fram som noen av tiltakene.

- Vi samarbeider med Statens vegvesen, Bane Nor, andre offentlige etater og private for å sikre oss mot de aller verste materielle skadene, dersom flommen blir så stor som den per i dag er varslet til å bli.

Ta varselet på alvor

Nå ber han altså privatpersoner og andre offentlige etater å forberede seg på storflom, dersom de ikke har gjort det allerede.

- Blir flommen så stor som vi frykter, vil det medføre store skader. Folk må forberede seg: Flytt det du har av verdigjenstander som er i nærheten av vann og elver. Sjekk med kommunen om du bor i et flom- og rasutsatt område og gjør det du kan for å sikre hus og hjem.

Tips til forebygging av naturskader

STORM:

• Sikre løse gjenstander.
  • Sørg for god forankring av boder og mindre bygg.
  • Ta ned trampolinen og ta båten opp av vannet før stormsesongen.
  • Ta en sjekk om trær nær bygninger kanskje bør felles.
  • Rensk opp i takrenner før nedbør.
  • Tenk vind når levegger, overbygg og gjerder bygges.
  • Sørg for nødvendig vedlikehold, som for eksempel at råteskadede bygningsdeler skiftes ut og rustne spikre erstattes.

FLOM:

• Tenk over hvilken vei vannet naturlig vil renne. Sørg for at det er fall fra huset og et stykke ut, slik at vannet renner fra og ikke mot bygget.
  • Følg med når det er litt nedbør og mindre betydelig flom, hvor renner vannet? Må det ledes en annen vei? Fungerer dreneringen som den skal?
  • Rensk opp i rister og kummer jevnlig for å unngå at de tetter seg.
  • Sjekk at stikkrenner er åpne. Er de for små, må de byttes ut.
  • Dersom en nær elv trenger sikring, kontakt kommunen/NVE og meld fra om behovet.
  • Har du kjeller hvor vann tidligere har kommet inn, er det sannsynlig at det skjer igjen. Tenk på hva som settes der og lagre ting over gulvnivå.
  • Innstaller grunnvannspumpe og sjekk grunnvannspumpen jevnlig. Sørg for at filtre er fri for rusk og rask.
  • Ikke alle kjellere er laget for boligformål, så ta en grundig vurdering av skadepotensialet før en grovkjeller gjøres om til boligdel.
  • Ta opp båten og sett den på et trygt sted – Det samme gjelder flytebrygger o.l.
  • Campingvogner og andre løse gjenstander nær flomvarslet vassdrag bør fjernes.
  • Det er viktig å ha gode planer for evakuering av både mennesker og dyr, og sørge for alternativt oppholdssted.

SKRED:

• Eiere av eiendom er ansvarlig for sikringen av denne. På samme måte har kommunen et ansvar for sikring av sine områder, og i noen tilfeller blir sikringen og forebyggingen et samarbeid mellom grunneier og kommunen. Ta tak i sikringsproblematikk så snart den er aktuell. Huset kan forsikres og bygges opp igjen, men det er faren for liv vi er mest bekymret for.
  • Ha et bevisst forhold til eiendommen og de farer som er der. Ta en sjekk for løse steiner og masser i bevegelse. Kritiske tidspunkt er ved mye nedbør, mye snø og ved overgang fra varmt til kaldt (frost/is) og omvendt.
  • Sjekk også mur/støttemur som holder masser på plass.

Kjetil Lein Kongsvinger. Foto: Jens Haugen

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 107.000 medlemmer.