- Godt resultat i en tid preget av stor usikkerhet

Moelven leverer et godt første kvartal, men det er fortsatt usikkerheten som rår.
Elgiganten velger limtre fra Moelven når de nå bygger et av Nordens største lager- og logistikkanlegg i Jönköping. Det er logistikkeiendomsselskapet Catena som bygger anlegget med BRA Bygg som hovedentreprenør. Foto: Jonas Ingman

Konsernet omsatte for NOK 3573 millioner i første kvartal. Det er en nedgang på NOK 372 millioner sammenlignet med tilsvarende periode i 2022. Driftsresultatet i første kvartal endte på NOK 129 millioner. Dette er et av de beste resultatene for første kvartal i Moelvens historie, selv om det er lavere enn rekordresultatet på NOK 732 millioner i første kvartal i fjor.

Det er flere grunner til at Moelven leverer et godt resultat i første kvartal. Divisjon Byggsystemer, som produserer limtre, byggmoduler og kontorinnredninger, gjør det betydelig bedre sammenlignet med samme tid i fjor. Det internasjonale markedet for skurlast, eller sagede trevarer, har også bidratt sterkt til resultatet. Det samme gjelder den svenske delen av Wood-divisjonen. Der har Moelven en sterk posisjon innen plateproduksjon, og denne delen av virksomheten opplever en sterk opptur i et skandinavisk byggemarked som ellers er preget av nedgang og lav aktivitet.

- De private forbrukerne i Skandinavia er en viktig motor i markedet. Nå opplever mange at de høye kostnadene i samfunnet gjør at de må prioritere annerledes. Dette gjør at det private forbruket avtar og folk kjøper mindre trevarer, sier konsernsjef Morten Kristiansen i Moelven Industrier ASA.

Uklare framtidsutsikter

Konsernsjefen forteller at det er vanskeligere enn noen gang å forutsi den videre økonomiske utviklingen.

- Vi har snakket om usikkerhet siden pandemien, og vi har varslet at vi går inn i krevende tider. Framtidsutsiktene har på ingen måte blitt noe klarere, men vi er overbevist om at klimasmarte produkter og tjenester er viktigere enn noen gang. Det er gledelig å se at store aktører som for eksempel Elgiganten velger limtre når de nå bygger et av Nordens største lager- og logistikkanlegg i Jönköping.

Store forskjeller

Historisk sett er prisene på trevarer fortsatt høye, men økte kostnader gir likevel en lavere fortjeneste på produktene til Moelven.

- Vi opplever nå store forskjeller innad i konsernet. Våre eksporterende enheter nyter godt av en rekordsvak norsk og svensk valuta, mens selskapene våre som retter seg mot hjemmemarkedet opplever tøffere tider som følge av en sterk nedgang i byggemarkedet. Det har blant annet gjort seg synlig gjennom nedskjæringer ved byggmodulvirksomheten vår i Norge og Sverige, samt de pågående permitteringene ved Moelven Limtres avdeling i Agder, sier Kristiansen.

Fortsetter å investere

Konsernsjefen påpeker at etter to gode år er Moelven totalt sett i en finansiell sterk posisjon.

- Vi fortsetter å jobbe etter de langsiktige strategiene som er lagt. Vi investerer nå i nye og mer energieffektive tørker ved flere av anleggene våre på norsk og svensk side. Dette styrker konkurransekraften og framtiden til våre viktige hjørnesteinsbedrifter på Biri, Braskereidfoss og i Torsby. I tillegg utvider vi kapasiteten og moderniserer stort på Edane og i Karlskoga. En ny pelletsfabrikk, etter modell av fabrikken vår på Sokna, skal også reises i Karlskoga for å øke den lokale verdiskapningen av restråstoffet fra sagbrukene våre i Värmland, sier Kristiansen og legger til:

- Dette er viktige og store grep for framtiden og et tydelig signal på at vi i Moelven skal fortsette å gjøre det vi kan for å bygge en bærekraftig framtid i tre.

Les kvartalsrapporten for Q1 2023 her (PDF).

Moelven har nylig gjennomført general- og bedriftsforsamling. Her er nyvalgt styremed ny styreleder og bedriftsforsamling.

Konsernsjef Morten Kristiansen.

Moelven Industrier ASA er et skandinavisk industrikonsern som produserer og leverer bærekraftige produkter og løsninger til byggebransjen. Konsernet hadde en omsetning i 2022 på rundt NOK 14,8 milliarder, og har ca. 3300 medarbeidere. Moelvens 34 produksjonsselskaper er fordelt på 41 produksjonssteder i Norge og Sverige, og er organisert i tre divisjoner: Timber, Wood og Byggsystemer.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Moelven på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.