- God plass i sommerfjellet

Ustabilt sommervær har gitt en forsiktig start på sommeren på Turistforeningens hytter i fjellet. – Vi har plass til alle som vil til fjells, og mange steder er det nå supre forhold, sier generalsekretær i Den Norske Turistforening, Dag Terje Klarp Solvang.
Etter en rolig sommerstart tar besøket hos DNT seg nå opp. -Men det er fortsatt plass til alle som vil til fjells, sier Dag Terje Solvang, Generalsekretær i DNT

To uker etter at de betjente hyttene åpnet i fjellet gjør DNT-sjefen opp en status for starten av sommersesongen.

- Noen hytter melder om fulle hus, men mange av anleggene i fjellet har god plass framover. Været har nok gjort at noen har valgt å utsette turen til fjells, og mange har også valgt å sitte litt på gjerdet med planleggingen av sommeren i forbindelse med passtrøbbel og flystreik. Nesten uansett hvor i fjellet du vil reise nå, kan vi garantere deg plass. Det er mulig å bestille plass på forhånd, men også å komme uanmeldt. Framover nå er sommerfjellet på sitt fineste, sier Solvang.

Besøket tar seg opp i fjellet

På Krækkja Turisthytte på Hardangervidda forteller bestyrer Signe Søndrål at sommersesongen er godt i gang, og at besøket nå tar seg opp.

- Vi merker at flere har funnet veien til fjells, etter en litt rolig start på sommersesongen. Vi er veldig klare for å ta imot flere gjester, og har plass til alle som ønsker å besøke oss, sier Søndrål.

På Nedalshytta i Sylan er også fjellsommeren godt i gang.

- Besøket er på vei opp og vi har daglig gjester som går ekspedisjonsturen "Norge på tvers". Turen starter ved fjorden i Stjørdal og ender opp ved svenskegrensa i Sylan, 5 km fra oss. Vi har også noe besøk av svensker som vandrer over riksgrensen og rundt Sylmassivet, men fortsatt har vi god plass. I august skal vi feire 125 års jubileum til hytta, da regner vi med mange gjester som vil være med på markeringen, sier Turid Stricker, vertinne på Nedalshytta.

Fortsatt plass på sørlandsperler

Også for dem som vil ha kystferie finnes det fortsatt muligheter hos DNT.

Daglig leder i Aust-Agder Turistforening, Dag Fagermyr, kan fortelle at flere av foreningens sørlandsperler fortsatt har ledige plasser. Men her gjelder det å være rask.

- Vi har fortsatt ledig plass i sommer på Store Torungen fyr, Lyngør fyr og på gjestehuset på Furøya. Dette er helt unike perler, og noen av de flotteste overnattingstedene her på Sørlandet. Veldig ofte er disse kystperlene fullbooket hele sommeren, men i år finnes det altså fortsatt noen ledige døgn. Men jeg ville gått inn på UT.no og bestilt raskt, sier Fagermyr.

Dag Terje Klarp Solvang, DNT
Signe Søndrål og Per Martin Bjerke, bestyrerne på Krækkja.
Betjeningen på Nedalshytta. Bestyrer Turid Stricker i midten.
Store Torungen fyr
Furøya