- Faen!

Igjen blir bransjen møtt med manglende forutsigbarhet og mangelfulle kompensasjonstiltak. Partene i arbeidslivet og bransjeorganisasjonene jobber for fullt for å gi bransjen nødvendige avklaringer i den akutte krisen, som så langt oppsummeres med «for lite og for sent». Samtidig forsterkes behovet for å legge en plan for tiden etter krisen. Det må mobiliseres bredt for å sikre at folk forblir i bransjen gjennom krisen – og at vi fortsetter å tiltrekke oss flinke folk til utelivet.
Fra eufori til dyster stemning
Frida Andersen jobber til daglig som bartender og driftsassistent på konsertbaren Blå, og deltidsansatt i bookingavdelingen på utestedet Internasjonalen. Hun forteller at tre runder med stans og permitteringer påvirker selvtilliten og troen på framtiden i bransjen.
Hun sto skulder til skulder med sine kollegaer og fulgte regjeringens pressekonferanse da de annonserte nasjonal skjenkestopp. Det som i løpet av høsten har vært en eufori av gjenåpningsglede blant ansatte og gjester fikk en brutal bråstopp.
Frida publiserte før skjenkestoppen kronikken Var det ikke nå det skulle bli bedre, Jonas? – E24.
For jævlig
Eirik Strøm Lillebø er eier og driver gamle Rådhus og to andre utesteder i Oslo. For 14 dager siden gjestet han UTETIME og snakket om tidenes julebordsesong. Nå må han sende folkene sine hjem til jul med et permitteringsvarsel og usikkerhet.
- Det er for jævlig. Nå er vi stengt til 14. januar. Jeg tror vel det blir litt lenger. Jeg er livredd for at flere skal finne seg noe annet, selv om jeg forstår det. Jeg kan ikke tilby dem en trygg, sikker jobb – noe som har vært vårt mantra, sier han fortvilet.
Smitteverntiltak og kompensasjonstiltak må komme samtidig
Stian Sigurdsen fra Virke deler frustrasjonen til bransjen. Han er klar på at det er ingen unnskyldning at kompensasjonstiltakene ikke var klare da smitteverntiltakene ble presentert.
- Det burde vært løst. Det har gått to år. Det store problemet er at vi har to ulike former for tiltak. Smittevernstiltakene som kommer en dag – og så må vi vente på avklaringer rundt kompensasjonstiltakene.
Virke jobber nå for å sikre bransjen en nødvendig avklaring rundt innholdet i kompensasjonstiltakene.
Behov for bred mobilisering for å sikre oss tilgang til flinke folk
Den akutte krisen handler om å trygge inntektsgrunnlaget til ansatte i bransjen. Det er en forutsetning for å beholde flinke folk gjennom krisen.
Samtidig forsterkes behovet for å legge en plan for tiden etter krisen. Allerede i pandemiens første fase uttrykte bransjen bekymring for bemanningssituasjonen. Det må mobiliseres bredt for å sikre at folk forblir i bransjen gjennom krisen – og at vi fortsetter å tiltrekke oss flinke folk til utelivet.
- Vi har et fantastisk utgangspunkt å bygge videre på i Norge, som før pandemien har etablert oss som et trekkplaster for de som søker matopplevelser, sier Eirik Lillebø.
For å sikre at vi fortsetter å tiltrekke oss flinke folk må bransjen stå sammen. Her trenger vi drahjelp fra både myndigheter og partene i arbeidslivet. Dette er et tema vi skal snakke mer om i kommende episoder. Ikke faan om vi skal la oss knekke.
Utetime-episoden kan lastes ned på Spotify, Apple eller Google
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjefRingnes
Tel:90084257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder



Lenker
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap.
Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet, og vi er stolte av våre mange sterke merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Smaken av påske!11.4.2025 11:19:41 CEST | Pressemelding
Appelsiner, Kvikk Lunsj og selvfølgelig Solo i glasset. Nordmenn elsker påsketradisjoner.
Gatorade tar sats i Norge!10.2.2025 09:12:39 CET | Pressemelding
Den originale sportsdrikken fra 1965, kjent som verdens største sportsdrikkmerke, lanseres nå i to nye smaker. Det blir også første gang det lanseres en sukkerfri variant av Gatorade i det norske markedet. Som en del av satsningen har Gatorade inngått et spennende samarbeid med Holmenkollen Skifestival.
Topp for alkoholfritt øl i julen19.12.2024 10:46:22 CET | Pressemelding
Nordmenn drikker mer alkoholfritt øl i julen enn ellers i året. Det kommer frem av en fersk Norstat-undersøkelse.
Brusen Villa fyller 60 år6.12.2024 09:01:12 CET | Pressemelding
Den populære brusen med smak av fruktchampagne het opprinnelig Villa Farris og ble lansert av Farrisfabrikken i 1964.
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom