Deloitte

- En kjøpesesenter-renessanse må til

Del
Nordmenns handlevaner er i sterk endring. Norske husholdninger vrir forbruket fra fysiske varer til tjenester, viser ny norsk kjøpesenterundersøkelse. – Norske kjøpesentre må gjøre store tilpasninger for å overleve. Det er en kjøpesenter-renessanse som må til, sier partner Britt Otterdal Myrset i Deloitte.
Britt Otterdal Myrset og Kenneth Eriksen fra Deloitte Norge
Britt Otterdal Myrset og Kenneth Eriksen fra Deloitte Norge

Kjøpesentrene er i en særstilling i Norge. Faktisk er Norge det landet i Europa som har flest kvadratmetre kjøpesentre per innbygger, og kjøpesentrene står for rundt 35 prosent av all detaljhandel.

- Vi se store endringer i nordmenns handlevaner. Dette må hele handelsnæringen ta inn over seg – og særlig kjøpesentrene som er spesielt sårbare for endringene dersom de ikke omstiller seg. Det er en kjøpesenter-renessanse som må til, sier Britt Otterdal Myrset som er partner og ansvarlig for handel i Deloitte Norge.


Behov for helt nye ideer

I rapporten Norsk kjøpesenter-undersøkelse 2019, som publiseres i dag, kommer endringene i handlemønstre tydelig frem:

- Netthandel og handel i utlandet øker langt mer enn kjøp av fysiske butikker. Samtidig vrir norske husholdninger forbruket fra fysiske varer til tjenester. I tillegg ser vi at bruken av kjøpesentrene er i stor endring, og at særlig tjenester og serveringssteder drar veksten, sier Britt Otterdal Myrset.

Ifølge statistikk fra Kvarud Analyse, som er omtalt i rapporten, sto restauranter/cafeer/servicetilbud for hele 58 prosent av salgsveksten i norske kjøpesentre.

- De underliggende trendene og endrede handlemønstre gjør at det er et stort behov for helt nye ideer for norske kjøpesentre, sier Myrset.


Vil ha mathall og co-working

Deloitte har gjennomført en spørreundersøkelse blant ca 1200 norske forbrukere om hva de forventer seg av kjøpesentrene fremover.

- Basert på svarene vi har fått, kan vi konstatere at nordmenn ønsker seg helt andre kjøpesentre enn vi ser i dag. Vi vil ha mathaller, bondens marked og supermarkeder. De unge ønsker seg også flere møteplasser og muligheter til å bruke sentrene til å jobbe, såkalte «co-working-spaces». Vi ser også økende etterspørsel etter offentlig og private tjenester i tilknytning til sentrene, sier Britt Otterdal Myrset.

Hun er likevel optimistisk på norske kjøpesentres vegne.

- Som forbrukere trenger vi ikke lenger kjøpesentrene for å gjøre nødvendige innkjøp. Sentrene har muligheter for å forbli viktige møteplasser dersom de blir mindre statiske og tilby opplevelser, pop-up-butikker og tjenester som kan komplettere netthandel som for eksempel utleveringssteder for nettbutikker, sier Myrset.

Les Deloitte Norwegian Shopping Center Survey her.

For mer informasjon, kontakt:

Britt Otterdal Myrset, mob. 917 89 676, bmyrset@deloitte.no

Kenneth Eriksen, mob. 415 64 445, keneriksen@deloitte.no

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Britt Otterdal Myrset og Kenneth Eriksen fra Deloitte Norge
Britt Otterdal Myrset og Kenneth Eriksen fra Deloitte Norge
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Dronning Eufemias gate 14
0191 Oslo

+47 23 27 90 00http://www.deloitte.no

Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.

Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 23 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.

Følg pressemeldinger fra Deloitte

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Deloitte

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye