- Det mangler noe i Finnmark

Fremskrittspartiets leder Siv Jensen er ikke i tvil; Beredskapen i Øst-Finnmark er mangelfull, og må styrkes med ytterligere en redningsskøyte.
Siv Jensen mener beredskapen i Øst-Finnmark er mangelfull, og vil ha med seg sine politiske motstandere på å styrke beredskapen i nordområdene med 15 millioner kroner til en ny redningsskøyte øst for Båtsfjord. Foto: Redningsselskapet / Eirin Heddeland.

Fredag besøkte Frp-lederen Redningsselskapet i Alta, hvor hun sammen med sine lokale partifeller fikk møte både frivillige og fast ansatte sjøfolk på to av de fire redningsskøytene som RS opererer i Finnmark.

Allerede før sommeren – som det første partiet på Stortinget – anerkjente Fremskrittspartiet behovet for å styrke beredskapen i Øst-Finnmark. Budskapet er klart og tydelig. Frp vil jobbe for å gi Redningsselskapet en årlig bevilgning på 15 millioner kroner,  til en ekstra redningsskøyte i Øst-Finnmark.

— Redningsselskapet utgjør en viktig del av beredskapen i Norge. Det mangler noe i Finnmark. Derfor vil Fremskrittspartiet bevilge 15 millioner kroner i høstens statsbudsjett så de får en ekstra båt i Øst-Finnmark, sier Jensen.

Ifølge Kystverkets sikkerhetsanalyse fra 2014 forventer man en trafikkøkning langs kysten i årene som kommer. og at denne vil bli størst i nordområdene hvor det forventes en økning opp mot 300 % i tankskipstrafikken frem mot 2040.

For å møte disse utfordringene mener Redningsselskapet at det – tatt i betraktning oppdragstype, rekrutteringsgrunnlag og avstander – er behov for en stor redningsskøyte med fast bemanning, med operasjonsområde øst for Båtsfjord. I følge direktør for Sjø i RS, Tobias Bang-Hansen, kan en slik skøyte være på plass i løpet av neste år.

— Strekningen fra Båtsfjord til Kirkenes er den lengste i hele Norge som er uten redningsskøyte. Vi tror og håper at med politikerne på laget så skal vi få på plass en ny redningsskøyte i Vardø i løpet av neste år, sier direktør for Sjø i Redningsselskapet, Tobias Bang-Hansen.

—Vi har hatt en flott dag med Siv Jensen her i Alta. Formålet med turen har vært å vise Siv og hennes kolleger i Fremskrittspartiet hva vi driver med, og enda en gang å få poengtert behovet for å styrke den maritime beredskapen i Finnmark, sier Nicolai Jarlsby, president i Redningsselskapet.

Fremskrittspartiet og partileder Siv Jensen går foran og vil bevilge 15 millioner kroner til en ny redningsskøyte i Øst-Finnmark. Her sammen med direktør Sjø i Redningsselskapet, Tobias Bang-Hansen (t.v.) og president i Redningsselskapet, Nicolai Jarlsby (t.h.) Foto: Redningsselskapet / Eirin Heddeland.
Siv Jensen og Fremskrittspartiet har satt seg i førerstolen og vil kjempe for en ny redningsskøyte i Øst-Finnmark. Her om bord i redningsskøyta RS «Gjert Wilhelmsen. Fra høyre,  Skipsfører Jahn André Loenget, Frp-leder Siv Jensen, president i Redningsselskapet Nicolai Jarlsby og stortingsrepresentant for Frp i Finnmark Bengt Rune Strifeldt.
Siv Jensen og Fremskrittspartiet har satt seg i førerstolen og vil kjempe for en ny redningsskøyte i Øst-Finnmark. Her om bord i redningsskøyta RS «Gjert Wilhelmsen. Fra høyre, Skipsfører Jahn André Loenget, Frp-leder Siv Jensen, president i Redningsselskapet Nicolai Jarlsby og stortingsrepresentant for Frp i Finnmark Bengt Rune Strifeldt.