- De har puttet bussjåførenes lønnsøkning i egen lomme
Busselskapene er arbeidsgiverne til bussjåførene og får penger for å drifte bussrutene av kollektivselskap (f.eks. Ruter) eller fylkeskommunen.
Betalingen busselskapene får for å levere busstjenester reguleres jevnlig. En faktor som regnes inn er lønnsøkning til bussjåførene. Undersøkelser som Yrkestrafikkforbundet har gjort tyder på at reguleringen til økte lønninger for bussjåførene overgår det sjåførene faktisk har fått de siste årene.
Yrkestrafikkforbundet har etterspurt svar fra NHO Transport på hvor mye forskjellen utgjør, men vi får ikke presise svar.
At det er store beløp er generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud ikke i tvil om.
- Busselskapene får penger for å dekke opp for lønnsøkning. Summen baseres på ulike modeller, men Ruter har eksempelvis basert seg på økning innenfor samferdsel for å justere opp godtgjørelsen til selskapet. Samferdsel som helhet har hatt en langt høyere lønnsøkning enn bussjåførene de siste årene. Her kan det se ut til at flere busselskaper har puttet sjåførenes lønnsøkning i egen lomme, uttaler Jensrud.
Bussjåførene fikk en tredel av det andre arbeidstakere fikk i 2018. Da var det samordnet oppgjør og bussjåførene hadde hverken streikerett eller lokale forhandlinger.
Nøkkelord
Kontakter
Trond JensrudGeneralsekretær
Tel:913 10 960trond@ytf.noTormund Hansen SkinnarmoKommunikasjonssjef
Tel:97711550tormund@ytf.noBilder
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Bussforhandlingene 2024 er i gang.YTF krever bedre lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene.17.4.2024 11:49:07 CEST | Pressemelding
I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom