- De har puttet bussjåførenes lønnsøkning i egen lomme

- Busselskapene får penger for å dekke opp for lønnsøkning. Undersøkelser som Yrkestrafikkforbundet har gjort tyder på at reguleringen til økte lønninger for bussjåførene overgår det sjåførene faktisk har fått de siste årene.

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: åre Sponberg

Busselskapene er arbeidsgiverne til bussjåførene og får penger for å drifte bussrutene av kollektivselskap (f.eks. Ruter) eller fylkeskommunen.

Betalingen busselskapene får for å levere busstjenester reguleres jevnlig. En faktor som regnes inn er lønnsøkning til bussjåførene. Undersøkelser som Yrkestrafikkforbundet har gjort tyder på at reguleringen til økte lønninger for bussjåførene overgår det sjåførene faktisk har fått de siste årene.

Yrkestrafikkforbundet har etterspurt svar fra NHO Transport  på hvor mye forskjellen utgjør, men vi får ikke presise svar.

At det er store beløp er generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud ikke i tvil om.

- Busselskapene får penger for å dekke opp for lønnsøkning. Summen baseres på ulike modeller, men Ruter har eksempelvis basert seg på økning innenfor samferdsel for å justere opp godtgjørelsen til selskapet. Samferdsel som helhet har hatt en langt høyere lønnsøkning enn bussjåførene de siste årene. Her kan det se ut til at flere busselskaper har puttet sjåførenes lønnsøkning i egen lomme, uttaler Jensrud.

Bussjåførene fikk en tredel av det andre arbeidstakere fikk i 2018. Da var det samordnet oppgjør og bussjåførene hadde hverken streikerett eller lokale forhandlinger.

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: åre Sponberg