Rhodos skal bli et fyrtårn for bærekraftig turisme
- Den bærekraftige transformasjonen vi ønsker i vår bransje er avhengig av gode samarbeid og sterke partnerskap. Hellas, Egeer-regionen og TUI inviterer hele bransjen med i dette arbeidet, slik at vi sammen kan utvikle fremtidens feriedestinasjoner, sier Fritz Joussen, CEO TUI Group.
Co-Lab vil samarbeide med den lokale reiselivsnæringen og internasjonale partnere for å finne konkrete løsninger, som så kan utvikles og implementeres på Rhodos. I tillegg skal det opprettes en tenketank på Rhodos for å samle internasjonale eksperter, og styrke og videreutvikle bærekraftsomstillingen i reiselivssektoren. Co-Lab støtter bærekraftmålene til regjeringen til den greske statsministeren Kyriakos Mitsotakis, den sørlige egeiske regionen og er en del av TUIs langsiktige bærekrafts agenda.
Hvorfor Rhodos?
Som destinasjon har Rhodos de beste forutsetningene for å kunne teste innovasjon på denne måten. Her er alle komponentene som utgjør en ferie på ett sted. Hoteller, flyplasser, cruise, transport, ekskursjoner: kompleksiteten i utfordringene vår bransje står overfor er å finne på Rhodos. Målet er at Rhodos skal bli et veikart for andre destinasjoners utvikling. TUI hadde ca. 1,5 millioner reisende til Hellas i fjor, 40% av disse reiste til Rhodos.
Lanseringen ble innledet av et møte med den greske statsministeren Kyriakos Mitsotakis for å diskutere The Rhodes Co-Lab, og prosjektets rolle for den internasjonale og greske reiselivsnæringen.
Destinasjonene er viktige
Alle tre partnerne er forpliktet til FNs bærekraftmål, Paris-avtalen og EUs mål om å være klimanøytrale innen 2050. Feriedestinasjoner spiller en avgjørende rolle for å nå bærekraftmålene for turisme. Derfor må konkret handling tas raskt. Små endringer kan ha stor innvirkning hvis alle parter jobber sammen. Sammen ønsker, vil og kan partene aktivt bidra til bærekraftsomstillingen. Dette erklærte de ved den offisielle lanseringen av initiativet.
Rhodos Co-Lab ledes av eksperter som jobber tett med de relevante avdelingene på Rhodos, regjeringen i de Sør-egeiske øyer, TUI Groups globale bærekrafts-team og TUI Care Foundations programutviklere. I et første trinn vil det etableres lokale partnerskap for de fire arbeidsstrømområdene som allerede er identifisert for å forankre transformasjonsprosjektene, og konkrete mål vil bli satt. Et første møte med representanter for ulike reiselivsbedrifter og representanter for de ledende greske reiselivsforeningene fant sted rett før lanseringen av Co-Lab i dag på Rhodos.
Samarbeid og åpenhet
Etableringen av «The Rhodes Co-Lab» markerer begynnelsen på en bærekraftsomstilling med betydning langt utenfor Hellas. Det er det første prosjektet i verden der en destinasjon av denne størrelsen går aktivt inn for å bidra til sin egen transformasjon på en så omfattende måte. Co-Lab er basert på samarbeid og åpenhet – ikke bare med den lokale reiselivsnæringen, men med næringen som helhet.
Helhetlig tilnærming: Mennesker, miljø og økonomi
TUI Group, TUI Care Foundation og Rhodos har identifisert områdene de ønsker å jobbe med de neste fem årene.
- Prosjektpartnerne fokuserer på bærekraftig vekst for Rhodos som sparer ressurser og samtidig fremmer lokalbefolkningens deltakelse, for eksempel gjennom nye jobbmuligheter.
- Beskyttelse av biologisk mangfold og miljø skal bli en enda mer integrert del av destinasjonsforvaltningen.
- Utdannings- og opplæringsmuligheter vil styrke lokalbefolkningens deltakelse.
- Initiativet skal fremme øyas kulturarv som gagner øya så vel som turistene.
- Turismens økologiske fotavtrykk på Rhodos skal reduseres massivt gjennom nye metoder for energi-, vann- eller avfallshåndtering. I tillegg vil Co-Lab fremme moderne mobilitetskonsepter.
Les mer om prosjektet her: https://www.tuigroup.com/en-en/media/press-releases/2022/2022-01-20-tui-and-greece-launch-futures-lab-for-sustainable-tourism
Nøkkelord
Kontakter
Nora AspengrenKommunikasjonssjef TUI i Norge
Tel:+47 90 63 60 63nora.aspengren@tui.noBilder
Om TUI Norge
TUI (Tourist Union International) er den ledende reiseoperatøren i verden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI. TUI Norge ble etablert i 1973. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Spania. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring.
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
Salget av fleksible reiser til sol og bad går i taket16.4.2024 09:29:32 CEST | Pressemelding
Salget av pakkereiser med rutefly i sommerferien har økt med 55 % sist uke. – Nordmenn skiller seg ut i Norden, fordi vi virkelig ser ut til å elske fleksibiliteten denne reisetypen gir, sier kommunikasjonssjef i TUI, Anne Mørk-Løwengreen.
Løp maraton på et av sommerens mest populære reisemål12.4.2024 10:50:50 CEST | Pressemelding
Aktiv ferie er en av de sterkeste trendene i år, så hvorfor ikke kombinere en reise til populære Mallorca med å løpe maraton?
Ringer i bjellen for TUI-aksjene i Frankfurt8.4.2024 13:31:28 CEST | Pressemelding
I dag fikk adm.dir. i reiselivskonsernet TUI Sebastian Ebel æren av å ringe i bjellen og åpne Frankfurt-børsen. Dette for å markere avslutningen av dobbeltnoteringen av TUI-aksjen.
– Bestill sommerferien nå (de beste reisene forsvinner fort)5.4.2024 11:39:14 CEST | Pressemelding
– Vent ikke for lenge med å bestille sommerferien i "Syden". Det er den klare oppfordringen fra kommunikasjonssjef i TUI, Anne Mørk-Løwengreen.
TUI Care Foundation satser på kvinnelige gründere i Tunisia4.4.2024 13:32:32 CEST | Pressemelding
Målet er å overvinne sosiale utfordringer og ulikhet i Tunisia ved å skape entreprenørmuligheter for kvinnene i landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom