Nå kan 18-åringer vinne gratis interrail

For første gang kan norske 18-åringer være med i en konkurranse om å vinne interrailbilletter. I april deles rundt 35 000 interrailbilletter til europeisk ungdom for at de skal få en bedre kulturforståelse av Europa.
I år kan norske ungdommer være med i konkurranse om å vinne gratis interrail-billetter. Foto: Eurail

I år vil også 18-åringer bosatt i Norge kunne være med i konkurransen om å få et reisepass i Europa. Tidligere har konkurransen vært forbeholdt innbyggere i EU-landene, men i år er den utvidet til å også gjelde land som er medlem av verdens største studieprogram, Erasmus+, og det er Norge.

Vil gi ungdom bedre kulturforståelse

Formålet med å gi ut gratis interrailbilletter er å skape større og bredere kulturforståelse for Europa blant ungdom. Det er DiscoverEU som står bak konkurransen sammen med Forvaltningsbyrået for utdanning, audiovisuelle medier og kultur (EACEA) i Europakommisjonen.

Å tilegne seg kunnskap er viktig på mange plan og kan gjøres på mange måterDet å reise til ulike steder, bli kjent med nye folk, få innblikk i andre kulturer, og høre andre språk er både lærerikt og moro. Jeg er derfor veldig glad for at klimabevisst norsk ungdom nå får mulighet til å vinne en interrail-billett, sier Christel Borge, administrerende direktør i Entur

Påmelding fra 7.april - 21.april

Det vil være mulig å melde seg på konkurransen fra 7.april til 21. april, og det gjøres ved å blant annet svare på fem multiple-choise-spørsmål om Europa. Foreløpig er det ikke klart hvor mange norske ungdommer som blir trukket ut, men det vil blant annet stå i forhold til befolkningstall, hvor mange som melder seg på konkurransen og så videre. Det er DiscoverEU som trekker ut ungdommene, og Eurail som utsteder billettene. Entur er medeier i Eurail, og hjelper reisende med å finne mulige reiseruter og billetter.

Som medeier i Eurailsynes vi i Entur at dette er kjempeflott! Vi ønsker å spre gleden ved å reise kollektivt og miljøvennlig. I tillegg til at ungdommene som blir trukket ut vil lære mye om europeisk kultur, håper jeg de vil få minner for livet, og at de opplever hvor fint det er å reise med tog, buss og ferje. Også håper jeg at de tar med seg entusiasme rundt det å reise med tog inn i voksen-livet, sier Borge.

I år har konseptet Interrail 50 års-jubileum, og fra å være billetter forbeholdt ungdom, har denne måten å reise på blitt populær også blant pensjonister og familier de senere årene.

Faktaboks:

• En interrailbillett er en billett som gjør reiser på tvers av landegrenser og reiseformer i en tidsbegrenset periode mulig.
  • Ungdommene som vil søke om å få gratis interrail-billett, må søke i tidsperioden 7.april klokken 12.00 til torsdag 21. april 2022 klokken 12.00
  • Ungdommene må være født mellom 1. juli 2003 and 30. juni 2004 og bosatt i et land som deltar i ERASMUS+ (herunder Norge), eller i et EU-land.
  • Reisen må gjennomføres mellom 1.juli 2022 og 30.juni 2023
  • Reisen må strekke seg over maks én måned
  • Reisen vil hovedsakelig gå med tog, men det vil også kunne bli tilbudt buss og ferje
  • Unntaksvis vil det være aktuelt med fly
  • Ungdommene vil også få et rabatt-kort som gir rabatt på kulturopplevelser, natur, sport, lokal transport, overnatting, mat, og så videre.
  • EURAIL er et europeisk selskap som formidler interrail-billetter

Entur er et statlig-eid selskap som gjør det enklere å velge kollektivreiser. Entur utvikler og drifter en offentlig nasjonal reiseplanlegger og salgs- og billetteringsløsninger for kollektivsektoren.