Nå blir BankID enda raskere – fra 30 til 10 sekunder innloggingstid

– Den nye løsningen vil gjøre hverdagen enklere og raskere for mange av brukerne våre. Mens en innlogging med BankID på mobil tar rundt 30 sekunder, vil det ta under 10 sekunder å logge inn med BankID-appen ved bruk av ansikt, finger eller PIN-kode, sier Jan Bjerved, leder for ID i BankID BankAxept.
Skal bli mer utbredt enn passord
Raskere BankID vil bli mer og mer utbredt med tiden. Ambisjonen er at du i framtiden skal kunne bruke innlogging med ansikt, finger eller PIN-kode i de aller fleste tilfellene. Dette vil med andre ord i stor grad erstatte dagens bruk av passord. Unntaket er situasjoner som krever ekstra sikkerhet, for eksempel ved større transaksjoner og e-signeringer, som når du skal signere dokumenter ved boligkjøp.
Gradvis utrulling
– Utrullingen av raskere BankID hos brukerstedene vil skje gradvis, og du vil fortsatt oppleve at du må bruke passord i mange tilfeller en god stund framover. Det vil heller ikke være et krav å benytte biometrisk innlogging, men det anbefales fordi det gir en enda bedre og raskere brukeropplevelse, sier Bjerved.
For å bruke raskere BankID, må banken din tilby BankID-app og ha åpnet for innlogging med ansikt, finger eller PIN-kode. I tillegg må du ha operativsystem iOS14, Android 7 eller nyere, og du må ha aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk/PIN på enheten din.
Noen BankID-brukere har allerede klargjort appen sin for innlogging med ansikt, finger eller PIN. Disse vil få automatisk tilgang til tjenesten når den nå rulles ut. Brukere som ikke har klargjort appen sin for raskere BankID ennå, kan aktivere tjenesten ved å følge guiden nedenfor.
GUIDE: Slik aktiverer du ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN i BankID-appen
For nye app-brukere:
Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.
Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
For de som allerede har tatt i bruk appen:
Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Det kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder



Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom