Klart for Raw Air

Det er det klart for en ny utgave av Raw Air 13.-16. mars 2025. Det skal hoppes i Holmenkollen og i Vikersund. For første gang får 25 kvinner hoppe i skiflyging under finalehelga i turneringen.

Eva Pinkelnig fra Østerrike jubler for at 25 kvinner får hoppe skiflyging i Vikersund til vinteren. Her sammen med prosjektleder for Raw Air, Ståle Willumstad (t.v.) og renndirektør for hopp i FIS, Sandro Pertile. Pinkelnig er utøverrepresentant for hopp i FIS, og følger møtene tett i Slovenia. Foto: Claes-Tommy Herland/Norges Skiforbund

Det ble vedtatt nye historiske steg for kvinnehopp i dagens møte i hoppkomiteen i Det internasjonale ski- og snowboardforbundet FIS i slovenske Portoroz. Bare noen dager etter at VM i Trondheim er ferdig, er det klart for en ny Raw Air-turnering. Det hele starter i Holmenkollen torsdag 13. mars før det hele skal avgjøres i Vikersund. Totalt blir det ni tellende hopp for menn og sju for kvinner i turneringen til vinteren.
– Vi er stolte over at vi får til en turnering også i VM-året i Trondheim, og vi gleder oss ekstra til å vise frem VM-heltene i Holmenkollen og Vikersund bare noen dager etter mesterskapet, forteller prosjektleder for turneringen, Ståle Villumstad.

Verdensrekordholder Silje Opseth gleder over at 25 kvinner får hoppe i Vikersund, og at det er funnet plass til RAW AIR også VM-året i Trondheim.
– Fantastiske nyheter, også blir det kult med en sesong til vinteren med så mange hopprenn i Norge. Det å hoppe skiflyging er noe av det råeste jeg har vært med på. At vi endelig er der at 25 av oss kan hoppe i Vikersund neste år, er et veldig stort skritt i riktig retning for oss. Dette vil dra kvinnehopp mer opp og frem, sier Opseth.

Les hele saken på skiforbundet.no

Bilder