Torghatten

Torghatten vant første ferjekontrakt i Sverige

Torghatten har vunnet sin første ferjekontakt i Sverige. Torghatten skal operere sambandet Strömstad-Koster fra desember 2025, og to nye elferjer skal bygges.

Trafikkselskapet Västtrafik offentliggjorde i dag at Torghatten AB har vunnet anbudet for Strömstad-Koster, som har en varighet på 15 år. Torghatten vil bygge to nye elferjer for å operere sambandet, og utvider dermed den grønne flåten sin ytterligere.

Dette blir det første ordinære sambandet Torghatten opererer i Sverige.

– Dette er en fantastisk dag for oss i Torghatten og Nordic Ferry Infrastructure! Vi har over en tid jobbet for å få et fotfeste i Sverige, og Strömstad-Koster blir startskuddet for oss, sier administrerende direktør i Torghatten AB, Stein Andre Hergistad-Olsen.

I forbindelse med den nye kontrakten vil Torghatten bygge to nye elektriske ferjer, begge med en kapasitet på 248 personer. Disse ferjene blir bygget for 100 prosent elektrisk drift.

– I Norge har ferjenæringen tatt store steg innen grønn omstilling, og som Norges største ferjeselskap har vi solid kompetanse på elektriske ferjer og lavutslipps-teknologi. Vi gleder oss stort til å tilby passasjerene helt nye, klimavennlige ferjer mellom Strömstad og Koster, sier Herigstad-Olsen.

I tillegg til den nye kontrakten for Stömstad-Koster, opererer Torghatten den autonome byferja Estelle i Stockholm. Torghatten ønsker å etablere seg som en solid ferjeoperatør i Sverige.

Stein Andre Herigstad-Olsen, administrerende direktør i Torghatten AB

Om Torghatten-konsernet

Torghatten er et av Norges største transportkonsern til sjøs med en lang og stolt historie, som startet med et dampskip utenfor Brønnøysund i 1878.

I dag omfatter Torghatten-konsernet tre ferje- og hurtigbåtrederier som leverer kritisk infrastruktur for folk langs kysten: Torghatten Nord, Torghatten Midt og Bastø-Fosen. Torghatten drifter til sammen 43 ferjesamband med 67 ferjer, samt 15 hurtigbåtsamband med 17 hurtigbåter i Nordland, Troms og Finnmark, Trøndelag, Vestfold og Telemark, Viken og Vestland fylker.

Torghatten AB er den svenske delen av Torghatten-konsernet. Både Torhghatten AS og Torghatten AB er en del av Nordic Ferry Infrastructure, som eies av EQT.

Følg pressemeldinger fra Torghatten

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Torghatten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Torghatten

Torghatten og Zeabuz har sjøsatt verdens første kommersielle, utslippsfrie, autonome passasjerferje midt i Stockholm9.6.2023 11:31:31 CEST | Pressemelding

For første gang noensinne åpnes en autonom elektrisk passasjerfergerute midt i en hovedstad. Torghatten står bak satsingen, som Zeabuz har levert teknologi til. "MF Estelle" ble sjøsatt torsdag ettermiddag i Stockholm, og er den første av sitt slag. Målet er å skape et nettverk av virtuelle broer som rimelig, miljøvennlig og trygt bidrar til urban mobilitet.