Marius Lien vant Spellemannspris for debutalbumet sitt "The Woodland Songbook Part I" - i dag er han aktuell med ny musikk!

Gitartalent, Marius Lien, kommer med ny musikk som følger opp suksessen. På den nye singelen "Grinding Teeth", fortsetter han å imponere med nye sider av det musikalske universet han introduserte på debutalbumet.

Foto: Eli Anna Sannerud

Det er ingen tvil om at det har vært mange utmerkelser og mye oppmerksomhet den siste tiden rundt den unge gitaristen Marius Lien fra Vormsund, og det med god grunn. Da han slapp sitt første album "The Woodland Songbook Part I" i fjor,  visste han lite om hva han hadde i vente. - Han har vært på karrieretur i USA med den amerikanske trommeslageren Brady Blade, fått talentstipender, mottatt overveldende positiv omtale, spilt mange konserter på annerkjent bluesfestivaler og spillesteder, opptrådt på NRK-Scenen på TV og ikke minst mottatt spellemannspris i kategorien blues for debutalbumet!

Marius Lien har gjort seg bemerket for sin fantastiske spillestil, låtskriving og produksjon. Med mange inspirasjoner, lager Marius sin musikk som er tilgjengelig og samtidig unik. Selv er han utrolig takknemlig, for både prisen og mottakelsen av albumet. Han forteller:

- Det føles helt vilt! Er ikke før i det siste jeg har begynt å føle meg litt som en ordentlig musiker. Inni meg er jeg fortsatt en jypling. Så det få spellemann-stemplet i panna, er en stor ære. Hadde ikke trodd jeg skulle oppleve det såpass tidlig i livet. Det er også veldig betryggende å få en sånn anerkjennelse!

Nå følger han opp platesuksessen med ny musikk - singelen "Grinding Teeth" er ute i dag! Der fortsetter Marius å vise bredde, etter å allerede ha introdusert oss for hans spennende og varierte kreative univers på førsteplata. Marius forteller:

- Etter å ha jobbet intenst med med låtskriving og innspilling i Nashville, var det godt å sitte litt i ro å spille behagelig musikk alene på gitaren. Det gikk helt rundt i hodet etter alle inntrykk, oppturer og nedturer. Så jeg satt i ett vakuum hjemme i Vormsund, var i litt dårlig form, vanskelig for å sove og var stressa.

Det er mange inntrykk, både på godt og vondt i musikkbransjen. En kontrastfylt hverdag. Dette er noe av tematikken han tar for seg i den nye låta. Han fortsetter:

- Låta handler om motgang, folk som prøver å lure deg, og at det å leve av musikk er mye mer stressende en å spille gitar hjemme i sofaen. Men den handler også om at man prøver å manøvrere seg rundt dette og gjøre sitt beste, og at jeg ikke har gitt opp!

Låta er spilt inn i Studio Paradiso i Oslo. En mer effektiv og konstruktiv prossess. Marius Lien har produsert sammen med trommis Ola Øverby. Låta er mikset av Marius Elfstedt og mastret av Espen Høydalsvik.

Dette er starten på andre soloalbum, som kommer med et nytt utrykk. Det blir country, rock og R´n´B, og "Grinding Teeth" er første smakebit av det nye vi har i vente fra Lien.

Coverart av Marius lien
Foto: Eli Anna Sannerud