Vi velger bort sommerreisen til fordel for lavsesong.

Reiselysten er fortsatt høy og 64 prosent oppgir at de kommer til å reise utenlands på ferie i år, mot 45 prosent som oppga det samme i 2023. I år er det imidlertid 44 prosent (av de 64 %) som planlegger å reise i sommerferien, mot 50 prosent i fjor og 78 prosent før pandemien, ifølge reisebyrået Tickets siste Kantar SIFO-undersøkelse. Dette viser en trend om at vi ønsker å reise utenfor høysesongen og heller spre reisene mer utover året.

- Over seksti prosent oppgir at de planlegger en feriereise utenlands i 2024, men færre enn tidligere vil reise i løpet av sommeren. Det kan være en naturlig reaksjon på reisebransjens underkapasitet i forhold til en svært høy etterspørsel – noe som igjen fører til høyere priser i høysesongen, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Ifølge Tickets Kantar SIFO-undersøkelse har nesten halvparten på en eller annen måte har tilpasset reisene etter den økonomiske situasjonen. De aller fleste søker ekstra nøye etter billige flybilletter for å kunne reise på en utenlandsferie.

- Prisøkninger, inflasjon og en generelt anstrengt økonomisk situasjon fører til at reisende i økende grad ser etter billigere billetter. Det er mye penger å spare for dem som har mulighet til å reise i lavsesongen, sier Ellen Wolff Andresen.

De som har mulighet til å reise for eksempel april-mai eller september-oktober kan fortsatt nyte det behagelige middelhavsklimaet. Samtidig unngår man både trengsel og de høyeste sommertemperaturene, og kan også dra nytte av lavere priser på fly og overnatting på reisemålet.

- De som har mulighet til å reise på våren eller sensommeren kan finne skikkelige kupp – opptil halve prisen sammenlignet med høysesongen. For de som ikke har mulighet til å reise utenom høysesongen, som for eksempel barnefamilier som må holde seg til skoleferien, er det viktig å bestille billetter i tide. Å vente på værprognosen for sommeren eller billigere restplasser har ikke lønnet seg på mange år på grunn av den store etterspørselen i forhold til tilbudet. Prisene blir som regel høyere jo nærmere avreisen man kommer, sier Ellen Wolff Andresen.

Om Ticket

Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.

Følg pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ticket Feriereiser på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

Få en forsmak på sommeren uten trengsel – her finner du de autentiske spanske perlene29.4.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding

Spania har de siste årene vært nordmenns ubestridte favorittreisemål - og det vil det også være i 2024. Tall fra Tickets Kantar SIFO-undersøkelse viser at de aller fleste (16 prosent) velger Spania som landet de aller helst vil besøke i år. Reisemål som Palma, Malaga og Gran Canaria er klassikere som er på toppen år etter år. For å oppdage noe nytt, ikke så turisttungt, er Estepona, Cadiz og San Sebastian perler som bør oppleves.