Støre-regjeringen innfrir ikke SRHR-løftene fra Hurdalsplattformen

Det ble brukt mindre midler på seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) i 2023 sammenlignet med 2022. Dette viser tall fra Norad som i dag presenterte regnskapet for norsk bistand.

Sex og Politikk mener det er på tide at Støre-regjeringen innfrir løftene om økt satsning på seksuell og reproduktiv helse og rettigheter i Hurdalsplattformen. Foto: Regjeringen

7. mai 2024: Til tross for at Norge aldri har brukt mer penger på bistand enn i fjor, så viser den årlige rapporten fra Norad en nedgang i utbetalingene til SRHR: fra 1,80 til 1,67 milliarder kroner på dette viktige området.

Sex og Politikk er skuffet over at Arbeiderpartiet og Senterpartiets bebudede satsning på SRHR ikke realiseres i økt finansiering. Resultatet fra 2023 er kun marginalt over Solberg-regjeringens løfte fra 2019 på 1,6 milliarder kroner.

Siden 2019 har vi hatt en pandemi som har reversert framskritt, særlig i situasjonen for kvinner og jenter. Kampen for de mer kontroversielle rettighetene seksualitetsundervisning, abort og skeives rettigheter er under økende press internasjonalt. Mot dette økte presset mot seksuelle rettigheter, inkludert som følge av krig og konflikt, er en økt satsing på SRHR essensielt.

På tide å innfri løfter

Selv om Norge ligger godt an til å nå nivået Solberg-regjeringen har satt for norsk SRHR-støtte, er Sex og Politikk skuffet. Med SRHR som satsing i Hurdalsplattformen hadde Sex og Politikk regnet med at Støre-regjeringen hadde høyere ambisjoner enn dette, selv uten pandemi og konflikter.

Med utviklingsminister Tvinnereim i spissen, fortsetter Støre-regjeringen, i alle fall på papiret, å prioritere SRHR internasjonalt. Dette kommer tydelig fram av «En rettferdig verden er en likestilt verden», Regjeringens handlingsplanen for kvinners rettigheter og kjønnslikestilling i Norges utenriks- og utviklingspolitikk (2023–2030) som ble lagt frem i fjor. Dette er viktig og riktig.

Men gode og riktigere ord må reflekteres i økonomiske prioriteringer. Sex og Politikk vil minne regjeringen om at å fortsette som før ikke er det samme som å øke, styrke eller satse, som det er lovet i Hurdalplattformen.

Sex og Politikk mener at dersom regjeringa ønsker troverdighet for sitt SRHR-engasjement, må den satse høyere enn det nivået deres forgjengere lovet i 2019. Å bevilge 9,6 milliarder for perioden 2020-2025, i tråd med Nairobi-forpliktelsene, er ikke en økning eller en prioritering.

«Politisk støtte og store ord er viktig, må det holder ikke alene,» uttaler Tor-Hugne Olsen, daglig leder i Sex og Politikk.

«Regjeringen må øke støtten til SRHR om de skal følge Hurdal-forpliktelsene sine. Å fortsette som før er stillstand, og det er ikke dette regjeringen har lovet for SRHR i Hurdalsplattformen».