Forsiktig optimisme til egen bedriftsutvikling, men store utfordringer ved vilkårene i Norge

I april gjennomførte Norsk-Tysk Handelskammer sin årlige konjunkturundersøkelse for bedrifter i det norsk-tyske forretningsmiljøet. Mer enn halvparten av bedriftene vurderte sin nåværende situasjon som god og forventet en positiv bedriftsutvikling de neste tolv månedene. Imidlertid anser bedriftene de generelle vilkårene for næringslivet i Norge som dårligere enn i fjor. Konjunkturundersøkelsen gjennomføres hvert år gjennom det Tyske Industri- og Handelskammernettverket (DIHK) sin World Business Outlook.

Forsiktig optimisme: Bedrifter ser lys i horisonten
Forsiktig optimisme: Bedrifter ser lys i horisonten AdobeStock

Mer enn 50% av bedriftene vurderte sin nåværende situasjon som god og 50% forventet en positiv bedriftsutvikling. Ved fjorårets undersøkelse oppga henholdsvis 56% og 45% de samme svarene. 32% oppga den økonomiske utviklingen i Norge som god (2023: 25%), og 31% oppga utviklingen av investeringer som god, samme antall som i fjor. «Vi kan beskrive disse vurderingene som forsiktig optimisme», sier Michael Kern, administrerende direktør i Norsk-Tysk Handelskammer. «Situasjonen i og påvirkningene av verdenspolitikken ble vurdert i undersøkelsens analyser om utfordringer. Igjen i år gjør de gode vilkårene for digitalisering Norge til en attraktiv lokasjon for bedrifter».

Næringslivet ser store utfordringer ved vilkårene i Norge

På en skala fra én til syv (1: svært dårlig, 7: svært god) scorer Norge igjen i år best på områdene «generelle vilkår for digitalisering» (5) og «utdanningsnivået til ansatte» (4,6), men mister samtidig henholdsvis 0,7 og 0,9 poeng på disse områdene sammenlignet med 2023. Det er imidlertid vurderingen av den økonomiske og politiske stabilitet i Norge som har falt mest fra fjorårets (5,2) til årets (4,1) undersøkelse. Totalt scorer Norge i 2024 dårligere på ni av ti kriterier sammenlignet med året før.

De største utfordringene er etterspørsel og tilgang på kvalifisert arbeidskraft

På spørsmål om hva som er blant bedriftens største utfordringer, oppgir 51% etterspørsel og 36% tilgang på kvalifisert arbeidskraft. Selv om antallet bedrifter som oppgir tilgang på kvalifisert arbeidskraft som en utfordring fortsatt er på et høyt nivå, har det sunket. I 2022 oppga 54% og i 2023 44% det som største utfordring. Videre blir de økonomisk-politiske rammevilkårene sett på som en utfordring av 33% av bedriftene. I fjor var det med 54% betydelig høyere. I årets undersøkelse blir forstyrrelser i forsyningskjeden med 11% nesten ikke lenger sett på som en utfordring (2023: 39%). Derimot blir valutakursen betraktet som en betydelig større risiko i år enn i fjor (2024: 28%, 2023: 19%)

Forsiktig optimisme til verdensmarkedene

Norsk-Tysk Handelskammer sin konjunkturundersøkelse er en del av AHK World Business Outlook, den globale undersøkelsen til det tyske industri- og handelskammernettverket. Globalt sett har forretningssituasjonen til de nesten 4300 deltakerne på undersøkelsen knapt forbedret seg sammenlignet med i fjor. Synet på forretningssituasjonen ligger under nivået fra 2023, og så vidt under det langsiktige gjennomsnittet. Litt under en tredjedel av bedriftene forventer en konjunkturell oppgang i sitt land i løpet av året. Forventningene til egen bedrift har kun en minimal økning. Tilsvarende holder bedriftene sine egne investeringer tilbake. Det er fortsatt skepsis og usikkerhet i verdensmarkedet: selv om lav inflasjon og et håp på en rentesenking forbedrer konjunkturforventningene, legger de pågående geopolitiske spenningene og handelskonfliktene en demper på optimismen.

Alle resultatene fra konjunkturundersøkelsen finner du her.

Havnestrategi for eksportlandet Tyskland22.3.2024 13:31:11 CET | Pressemelding

Onsdag 20. mars publiserte den tyske regjeringen Den nasjonale havnestrategien for sjø- og innlandshavner, med mer enn 130 tiltak for å forberede tyske havner for fremtiden. Målet til tiltakene er å øke havnenes konkurransedyktighet, gjøre havnene utslippsnøytrale innen 2045, utbygge til Energy Hubs, og å digitalisere havnene. Klassifiseringen av havner som kritisk infrastruktur gir strengere krav ved utenlandske investeringer.