Sterk grønn vekst for OBOS-banken

OBOS-banken hadde ved utgangen av første kvartal 58,4 milliarder kroner i utlån, opp 2,8 prosent siste kvartal og 10 prosent siste 12 måneder. Av utlånsveksten i kvartalet var 79 prosent til grønne lån.

Administrerende direktør i OBOS-banken, Øistein Gamst Sandlie.

- Vi har finansiert mye nyboliger med høyt energimerke. I tillegg ser vi at mange boligselskaper gjennomfører energibesparende vedlikehold som kvalifiserer til grønt lån, forklarer administrerende direktør i OBOS-banken Øistein Gamst Sandlie som forventer at volumene av grønne lån vil øke fremover.

Sterk kundevekst

Økt kundepågang i første kvartal bidro også til å løfte innskuddene fra privatkunder.

OBOS-banken hadde ved utgangen av første kvartal 15,2 milliarder kroner i innskudd fra privatkunder. Det er en vekst på 7,1 prosent siste kvartal og 11,1 prosent siste 12 måneder.

- Den sterke kundeveksten i første kvartal, mye drevet av støyen rundt Sbanken, er hovedårsaken til innskuddsveksten, sier Sandlie.

Så langt i år har OBOS-banken fått over 8.000 nye nettbankkunder, en dobling sammenlignet med samme periode i fjor.

Resultatet før skatt endte på 158 millioner kroner i første kvartal, opp fra 100 millioner kroner året før. Netto renteinntekter beløp seg til 239 millioner kroner, opp fra 174 millioner kroner.

- Vi har en god vekst både på innskudd og utlån, og forventer videre vekst gjennom 2024, sier Sandlie.

Tøff kamp om kundene

Sandlie mener at kampen om kundene stadig tilspisser seg, og at kundene virker å være mer bevisste på sine betingelser enn tidligere.

- Vi skal være konkurransedyktige, derfor kuttet vi nylig utlånsrentene våre, samtidig som vi holdt innskuddsrentene våre i ro.

OBOS-banken hadde ikke tap på utlån i kvartalet som gikk. OBOS-banken har nær utelukkende godt sikrede boliglån på balansen, og forventer fortsatt begrenset tap på utlån fremover.

- Omfanget av kunder med betalingslettelser øker noe i kvartalet, dette er i hovedsak relatert til kunder som søker om avdragsfrihet. Vi ser ikke store endringer i betalingsmisligholdsutviklingen, men forventer at dette kan øke noe etter hvert som høyere rente virker over lengre tid, sier Sandlie.

OBOS-banken

OBOS-banken ble etablert i 2013 og er en landsdekkende digitalbank. Bankens kjernevirksomhet omfatter dagligbanktjenester og boliglån til privatpersoner, og langsiktige lån til boligselskaper. Ved utgangen av 2023 hadde OBOS-banken en forvaltningskapital på 65 milliarder kroner, noe som gjør banken til den 11. største norske banken.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OBOS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.