Klare for fotballfest på TV 2 og NRK

Noen av verdens største fotballstjerner samles i sommer for å kjempe om å bli best i Europa. All dramatikken fra fotball-EM i Tyskland får du på TV 2 og NRK.

Emil Gukild (f.v), Ingerid Stenvold, Ingrid Halstensen og Jon Hartvig Børrestad skal være programledere under fotball-EM i Tyskland. Espen Solli, NRK / TV 2 Kan kun brukes i redaksjonell omtale av programmene det omhandler.

Mange gleder seg til en etterlengtet sommer med et fotballmesterskap. Det blir fulle tribuner, fest i gatene og flere storoppgjør når tyskerne inviterer til EM fra 14. juni til 14. juli.

24 nasjoner skal delta i mesterskapet. Disse er fordelt på seks grupper med fire lag i hver. Vertsnasjonen Tyskland åpner EM med kamp mot Skottland på Allianz Arena i München fredag 14. juni. Kampen sendes på TV 2 Play og TV 2 Direkte.

De to beste i hver gruppe slår følge med de fire beste treerne til åttedelsfinalene. Deretter er det vinn eller forsvinn til den store finalen på Olympiastadion i Berlin søndag 14. juli. Sistnevnte kamp sendes på NRK1 og i NRK TV.

– Vi gleder oss vanvittig til å sende sommerens store fotballfest. Vi i NRK skal formidle de store fellesopplevelsene, og i godt kompani-skap med TV 2 skal vi være lidenskapelig til stede på TV, radio og nett gjennom en hel måned. Det blir et utrolig spennende mesterskap med noen av verdens aller beste spillere i aksjon. Og fotball-EM er bare en del av en gedigen og travel sportssommer på NRK med Bislett Games, EM i friidrett, OL i Paris og Paralympics som andre høydepunkter. NRK vil være den store sportsleverandøren denne sommeren, sier Espen Olsen Langfeldt, sportsredaktør i NRK.

TV 2 har også store forventninger til mesterskapet i Tyskland.

– Et fotball-EM i hjertet av Europa, med massevis av tilreisende supportere som vil skape en enorm ramme rundt kampene, er noe vi gleder oss stort til å dele med seerne våre. De store fotballmesterskapene har fortsatt en magisk tiltrekningskraft og samler langt flere enn kjernepublikummet. Og interessen her hjemme er imponerende nok nærmest uavhengig av norsk deltagelse. Vi er ikke med på banen, men vi er definitivt med på festen, sier Vegard Jansen Hagen, sportsredaktør i TV 2, og legger til:

– Selv om TV 2 har en rekke godbiter på fotballmenyen gjennom hele året, fra Champions League og norsk fotball til La Liga og landskamper, så har mesterskapene en helt spesiell posisjon. Derfor kan jeg love en EM-satsing der vi skal gjøre vårt ytterste for å løfte fotballfesten til nye høyder. Fotball-EM i Tyskland? Det blir ikke bedre enn det, sier Hagen.

Slik blir fotball-EM på NRK

Carl-Erik%20Torp%2C%20Emil%20Gukild%20og%20Ingerid%20Stenvold%20er%20blant%20NRKs%20profiler%20som%20skal%20jobbe%20med%20fotball-EM.%20Torp%20som%20fotballekspert%2C%20de%20to%20andre%20som%20programledere.
Carl-Erik Torp, Emil Gukild og Ingerid Stenvold er blant NRKs profiler som skal jobbe med fotball-EM. Torp som fotballekspert, de to andre som programledere. Espen Solli, NRK / TV 2 Kan kun brukes i redaksjonell omtale av programmene det omhandler.

Ingerid Stenvold og Emil Gukild vil være NRKs programledere i studio på Marienlyst i Oslo. Her får de blant annet med seg Åge Hareide, Aleksander Schau, Andrine Stolsmo Hegerberg, Kristoffer Løkberg og Tete Lidbom.

Christian Nilssen, Andreas Stabrun Smith og Patrick Rowlands blir NRK sine TV-kommentatorer, mens Carl-Erik Torp blir ekspertkommentatorer sammen med Løkberg og Hareide på de TV-sendte kampene.

Gutta i «Heia Fotball» kommer til å følge mesterskapet tettere enn noen gang med ferske EM-episoder hver morgen i NRK Radio. I tillegg til dette får du alt av høydepunkter fra alle EM-kampene fortløpende på NRK.no og i NRK TV.

NRK lanserer også en helt ny humor-reality i NRK TV i forbindelse med mesterskapet. I «EM i hageleker» vil LL35-programlederne Oliver Bergset og Martin Belgen Isaksen lage hageleker på en måte du aldri har sett før, og med en ny vri.

NRK har til enhver tid tre team på plass i Tyskland som skal dekke mesterskapet redaksjonelt.

Publikum kan også følge alle EM-kampene direkte på radiokanalen NRK Sport. Olav Traaen, Patrick Rowlands og Nora Johnsen vil kommentere en stor andel av kampene på radio, mens de resterende vil overføres med TV-lyd. Her får de med seg Ingrid B. Kvernvolden og Bengt Eriksen som faste ekspertkommentatorer.

Slik blir fotball-EM på TV 2

Jon%20Hartvig%20B%F8rrestad%20og%20Ingrid%20Halstensen%20er%20to%20av%20programlederne%20til%20TV%202%20under%20fotball-EM.
Jon Hartvig Børrestad og Ingrid Halstensen er to av programlederne til TV 2 under fotball-EM. Espen Solli, NRK / TV 2 Kan kun brukes i redaksjonell omtale av programmene det omhandler.

Ingrid Halstensen, Jon Hartvig Børrestad og Jan-Henrik Børslid vil være programledere for TV 2s EM-sendinger fra studio på Kontraskjæret i Oslo.

Fra kommentatorplass vil Øyvind Alsaker, Morten Langli, Espen Ween og Endre Olav Osnes følge kampene. Med seg har de Jesper Mathisen, Simen Stamsø-Møller og Brede Hangeland som ekspertkommentatorer.

Solveig Gulbrandsen, Erik Thorstvedt og Yaw Amankwah vil være TV 2s fotballeksperter under mesterskapet. Men gjengen kommer til å få besøk av både kolleger i TV 2 og gjester fra fotballmiljøet. I tillegg vil TV 2 dekke mesterskapet redaksjonelt med flere team på plass i Tyskland.

Seerne kan glede seg til stor tilstedeværelse fra Tyskland i skjønn forening med folkefest fra TV 2s studio på Kontraskjæret i Oslo. I tillegg til sendingene rundt kampene, vil TV 2 avslutte EM-kveldene med magasinet «Alle elsker EM». Her vil programlederne og sidekick Jonis Josef ta temperaturen på det som skjer på og utenfor banen i Tyskland sammen med gjester.

Alle TV 2s kamper sendes direkte på TV 2 Play, i tillegg til TV 2 Direkte. Enkelte kamper vil også bli vist på TV 2 Sport 1.

Kampoversikt på TV 2 og NRK

Semifinale: XXX – XXX – kl. 21.00 på TV 2 Play og TV 2 Direkte

Søndag 14. juli

Finale: XXX – XXX – kl. 21.00 på NRK1 og i NRK TV