Aprilvekst i passasjertall, men driften ikke like positiv

Passasjertallene for april er sterke. Widerøe flyr flere passasjerer etter en økning i produksjonen og oppstart av ny anbudsperiode. Vi ser flaskehalser på enkeltruter, men det er fremdeles ledig kapasitet. Widerøe er svært positiv til Samferdselsdepartementets plan om utredning av alternative prismodeller for å bedre det totale reisetilbudet for de som er avhengig av fly som kollektivtransport

Widerøe v/ Silje Kniven Walin

Antall passasjerer øker med hele 28 i prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Det er veldig bra, men det kommer også fra at påsken var i april i fjor, i motsetning til mars i år. Vi har dermed hatt en aprilmåned nesten uten helligdager, noe som slår positivt ut for vår etterspørsel. Derfor hadde vi også nesten 13 prosent mer kapasitet sammenlignet med i fjoråret. Kabinfaktoren for april var 64 prosent, opp med seks prosentpoeng.

Vi har lagt én måned av den nye anbudsperioden (FOT) bak oss. FOT-rutene fyller bedre enn i fjor. Vi har enkelte ruter som er utsolgt lang tid i forveien, men vi har mer kapasitet på flere av rutene. Det er fortsatt mange ledige seter i sommer, så flyene er på ingen måte helt fulle. Flaskehalsene i rutenettverket på FOT-rutene er vanskelig å håndtere ettersom vi ikke lenger kan differensiere basert på pris. Det er likevel enkeltruter og enkeltavganger der flyene tidlig fylles opp som resultat av Samferdselsdepartementet halvering av maksimalprisene.

- Vi er svært tilfredse med den betydelige økningen i passasjertall denne måneden, sier Christian Skaug, kommersiell direktør i Widerøe. - Det er et tydelig tegn på hvor attraktivt vårt produkt er blitt, og den tilliten passasjerene har til Widerøe og våre tjenester.

- Vi er takknemlige for at Samferdselsdepartementet har annonsert at de vil evaluere ulike prismodeller, og bistår gjerne med vår kompetanse i en slik evaluering, sier administrerende direktør i Widerøe Stein Nilsen.

Vi startet ny rute mellom Brussel og Bergen i april, og det er gledelig å se at salget fremover på ruten er lovende. Det ser ut som at mange belgiere skal til Vestlandet i sommer og nordmenn fra hele Widerøes rutenett velger seg Belgia og Brussel både som feriedestinasjon og videreforbindelser ut i verden.

Vi har hatt en røffere april enn foregående måneder. Vi er ikke tilfredse med driftskvaliteten denne måneden. Stengt luftrom, først i sør og deretter i nord, slår hardt ut på driften. I tillegg har vi hatt tre tilfeller hvor fly har måttet returnere til Bergen etter avgang. Regularitet- og punktlighetstallene er ikke der vi ønsker for april. Vi planlegger med god robusthet, men flere tekniske feil har gitt oss utfordringer. Vi har satt i gang en rekke tiltak og forventer bedre regularitet i mai.

Widerøe er Norges eldste flyselskap med over 3500 engasjerte medarbeidere. Widerøe består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.

Widerøe AS er et heleid datterselskap i Norwegiankonsernet.

Solid gjennom januarstormer og tidtabeller spikret6.2.2024 08:18:16 CET | Pressemelding

*Widerøe er nå en del av Norwegiankonsernet. Transaksjonen ble gjennomført 12. januar 2024 og Widerøe vil fremover rapportere tall etter samme mal som Norwegian, men separat. Widerøe øker produksjonen med fire prosent i januar sammenlignet med 2023, samtidig som antall passasjerer øker med åtte prosent. Kabinfaktoren er fremdeles svakt stigende og er opp med tre prosentpoeng i januar. Widerøes sikringsgrad på jetfuel (FUEL HEDGE POSITIONS) er 80 prosent for 2024 og 34 prosent for 2025. Resultatet i januar bærer preg av en meget krevende værmåned med mange kanselleringer og forsinkelser. Værkanselleringer gjør at vi taper inntekter og drar på oss mye ekstrakostnader med innkvartering av kunder, alternativ transport og ombooking av kunder til andre flyselskap. Mye dårlig vær påvirker passasjertallene i januar negativt. Widerøe er fornøyd med markedet fremover. Nyttårssalget satte nye rekorder i Widerøe og reiselysten er fremdeles stor. Vi ser også at bookingmønsteret er i endring. Mens v