Eika og Sparebanken Sør blir eiere i Uni Micro: Samler kraft for å styrke bankenes rolle i bedriftsmarkedet

Oslo og Kristiansand 7. mai 2024: Eika Gruppen og Sparebanken Sør går inn på eiersiden i regnskapssystemleverandøren Uni Micro, og blir dermed partnere med DNB og SpareBank 1. Samtidig inngår Eika og Sparebanken Sør en samarbeidsavtale med Uni Micro for distribusjon av egne økonomisystemer til bedriftsmarkedet.

Eika og Sparebanken Sør blir partnere med DNB og SpareBank1 i regnskapsleverandøren Uni Micro

Uni Micro eies i dag av DNB og Sparebank 1 bankene med 67 prosent via deres felles selskap, B&R Holding. Eika og Sparebanken Sør kommer inn med en eierandel på henholdsvis 10 og 5 prosent i B&R Holding. De resterende 33 prosentene eies av gründere, ledelsen og medarbeiderne i selskapet. Uni Micro får dermed en solid eiergruppe bestående av Norges ledende banker.

Et viktig mål er å tilby bankenes bedriftskunder en enklere og mer effektiv håndtering av sin økonomi gjennom en sømløs integrasjon mellom tradisjonelle bank- og regnskapstjenester.

- Alle bedrifter har en bankforbindelse og behov for å føre regnskap, derfor hører dette sammen. Eika ønsker å gjøre regnskap og økonomistyring så enkelt som mulig for Eika-bankenes bedriftskunder. Med denne avtalen skal det bli like naturlig å få tilbudt komplette regnskapstjenester fra banken som det er å etablere en konto eller søke om lån. Som eiere i Uni Micro vil Eika bidra i utviklingen av selskapet og ta del i samarbeidet som sikrer en kundedrevet utvikling av økonomiflaten til det beste for bedriftene og regnskapsførere vi samarbeider med, sier konsernsjef Steinar Simonsen i Eika.

Som landsdelens næringslivsbank skal vi tilby kundene våre de beste og mest brukervennlige teknologiske løsningene, i kombinasjon med god og relevant rådgivning. Regnskap og bank henger tett sammen. Med denne løsningen vil økonomistyringen og hverdagen for bedriftene bli enklere og mer effektiv. Når vi også går inn på eiersiden i Uni Micro, får vi ei hånd på rattet i utviklingen av selskapet og kan påvirke hvordan løsningen best mulig tilpasses behovene til våre bedriftskunder, sier Gunnar Thomassen, konserndirektør for bedriftsmarkedet i Sparebanken Sør.

– Satsingen på bank og regnskap er som bankenes Vipps innen regnskap for bedriftsmarkedet. Det er tuftet på å et genuint ønske å forenkle hverdagen for små og store bedrifter over hele landet. Det har blitt godt mottatt blant våre kunder, noe som bidrar til at Uni Micro nå har stor kundevekst. Vår visjon er at regnskapsløsningen blir en integrert del av bankenes leveranser til kundene. Vi synes det er fantastisk at flere banker deler den visjonen og ønsker Eika og Sparebanken Sør hjertelig velkommen inn i samarbeidet. Sammen skal vi skape fantastiske løsninger for våre kunder, sier Øyvind Aass, Styreleder i SpareBank 1 Bank og Regnskap AS og Rikard Søreng SVP i DNB og styreleder i Uni Micro.

Verdiskaping for bankenes bedriftskunder

Den nye kundeflaten vil gi bankenes bedriftskunder et styrket totaltilbud:

• Enkel oversikt: Alt av bank og regnskap samlet på ett sted for enklere økonomistyring.
  • Effektivitet: Automatisering av manuelle oppgaver og mer tid til å utvikle bedriften.
  • Verdifull innsikt: Bedre grunnlag for datadrevet rådgivning og faktabaserte beslutninger.
  • Kompetent rådgivning: Enkel tilgang til rådgivning når bedriften trenger det – fra banken og den lokale regnskapsføreren.

Eika-bankene og Sparebanken Sør: Lokalt engasjement, nasjonal styrke

Samarbeidet med Uni Micro bygger på den sterke lokale forankringen og posisjonen som Eika-bankene og Sparebanken Sør har i SMB-markedet. Med et tett samarbeid med lokale regnskapskontorer, vil bankene tilby en verdifull kombinasjon av brukervennlig teknologi, lokal kompetanse og rådgivning med et enda bredere spekter av produkter og tjenester.

Uni Micro: En attraktiv partner

Uni Micro er en ledende leverandør innen økonomisk forretningsstyring. Vårt fokus er å levere nyskapende løsninger innen regnskap, lønnsadministrasjon, fakturering og tidsregistrering for bedrifter. Sentralt hos oss står skapergleden, og vi gleder oss stort over at våre løsninger adopteres av våre bank- og byråpartnere. I fellesskap med våre eksisterende og nye eiere skal vi forsterke både budskap og verdiforslag rundt Bank + Regnskap ytterligere, sier CEO i Uni Micro Kjartan Brurås Solvi.

Eika og Sparebanken Sør har valgt Uni Micro basert på følgende vurderinger:

• Moderne plattform: Skybasert løsning med god integrasjonsmulighet for bank og andre relevante tjenester tilpasset det varierte behovet i bedriftsmarkedet.
  • Foretrukken bankpartner: Velfungerende løsning med høy kundetilfredshet og godt etablert samarbeid med andre ledende aktører i banknæringen.
  • Sterkt bransjenettverk: Gode relasjoner med regnskapsførere og høy grad av forståelse for bransjens behov.

Investeringen Eika og Sparebanken Sør nå gjør i Uni Micro markerer et viktig steg i bankenes strategi for å sikre en attraktiv posisjon i et stadig mer digitalisert bedriftsmarked. Ved å tilby en integrert løsning for bank og regnskap, styrker de rollen som en pålitelig og foretrukken partner for bedrifters vekst og utvikling.

-I løpet av de siste årene har vi sett en sterk bransjeglidning mellom bank og økonomisystemer for bedrifter, og at regnskapsprogrammet og nettbanken er i ferd med å smelte sammen. Dersom vi fortsatt skal være bedriftens mest relevante rådgivere knyttet til fremtid og utvikling, må vi henge med og tilby markedsledende plattformer både for regnskap og hverdagsbank. Vi ønsker å ta ansvar for at bedriftskundene fremover tilbys smartere teknologiløsninger der rådgivning aldri er langt unna, sier direktør for bedriftsmarked Kristian Sundal-Thoresen i Eika Gruppen.

Om Uni Micro

Hovedkontor i Modalen. Kontorer i Bergen, Oslo, Trondheim, Stavanger, Haugesund, Molde
Omsetning 2023: 192 mill kroner
Viktige milepæler siste 2 år: Passert 40 000 kunder, Onboardet Azets og NTE.
Satsninger innenfor: Bank + Regnskap, Regnskapskontor, Kraft og Pensjon

Kontakter:

Eika Alliansen består av selvstendige lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Bankene er fordelt over store deler av landet og nyter høy tilfredshet blant sine kunder. Samarbeidet i Eika sørger for stordriftsfordeler til bankene, som igjen bidrar med økonomisk vekst og trygghet for privatkunder og næringslivet.

Eika Gruppen er eid av bankene og har som visjon å styrke lokalbanken. Eika Gruppen sin kjernevirksomhet er å bidra til effektiv bankdrift gjennom gode og kostnadseffektive produkt- og tjenesteleveranser. Inkludert en komplett plattform for bank-infrastruktur og fagkompetanse #veddinside.

Les mer på eika.no

Høyere skadetall trekker ned kvartalsresultatet8.5.2024 09:33:43 CEST | Pressemelding

Eika Gruppens netto driftsinntekter endte på 1,2 milliarder kroner i årets første kvartal, opp fra 1,1 milliarder i 2023. Resultat før skatt ble -48 mot 32 millioner kroner i fjor. Reduksjonen skyldes et svakt forsikringsresultat etter et utfordrende skadebilde i årets to første måneder. De siste to månedene viser imidlertid en betydelig forbedring i skadesituasjonen, og den underliggende trenden er positiv.