Arva investerte for 715 millioner kroner i 2023

Høy aktivitet og store investeringer preget fjoråret for Arva, Nord-Norges største nettselskap. Selskapet styrket kraftnettet for 715 millioner kroner – et historisk høyt beløp - og ansatte 39 nye medarbeidere i fjor.

BYGGER: Ny linje mellom Bardufoss og Finnfjordbotn. (Foto: Arva)

Det viser tall fra Arvas års- og bærekraftsrapport.

– Aldri har vi investert mer enn vi gjorde i fjor, konstaterer Arvas administrerende direktør, Eirin Kjølstad. Investeringene på 715 millioner kroner i kraftnettet er et ledd i ei storstilt nettutbygging Arva er i gang med.

Dobler kapasiteten

– Vi skal doble kapasiteten i kraftnettet vårt område og investere mellom 6 og 11 milliarder i den neste tiårsperioden, sier Kjølstad.

Arvas strømnett strekker seg over store deler av Nordland og Troms. Godt over halvparten av befolkninga i Nord-Norge er tilknyttet Arvas nett som strekker seg over 16.000 kilometer, over land, i sjøen og i lufta. Nettet overvåkes 24 timer i døgnet, i storm og stilla.

Store prosjekter

– Utbygginga er nødvendig for å sikre stabil strømforsyning, møte fremtidas kraftbehov og – ikke minst – kravene til bærekraft. Elektrifiseringa av samfunnet fører til økt etterspørsel av strøm, både til privat forbruk og næringsutvikling, utdyper Kjølstad.

Det er flere store kunder i kø i Arvas region, men nå er det bevegelse i køen. En rekke prosjekter bidrar til å øke kapasiteten: Bygging av Saltstraumen transformatorstasjon utenfor Bodø, Finnfjord transformatorstasjon i Troms, ei ny kraftlinje mellom Bardufoss og Finnfjordbotn, sjøkabel til Myken og Smart Senja-prosjektet (utplassering av batteri), for å nevne noen.

Smartere bruk av nettet

– Men selv om Arva skal doble kapasiteten, betyr ikke det å doble antall stolper og kraftlinjer. Ny teknologi gjør det mulig å bruke kapasiteten som allerede finnes i nettet på en smartere måte, forteller Kjølstad.

Teknologiske nyvinninger hjelper Arva med å finne ledig kapasitet i nettet. Også forbrukerne kan bidra, for eksempel gjennom å installere smarte varmvannsberedere som varmer vann når det er god kapasitet i kraftnettet.

– Vi oppfordrer også våre kunder til å lade elbilen om natta når nettleia er som lavest. Slik flytting av forbruk vil frigjøre kapasitet som kan brukes til andre ting, fortsetter hun.

Nye medarbeidere

For å gjennomføre sine planer, trenger Arva kompetent arbeidskraft. I 2023 ansatte selskapet 39 nye medarbeidere, deriblant mange elektroingeniører og energimontører. Dermed er antall ansatte økt til 240, hvorav fem er lærlinger i montørfaget.

– Å få inn flere kompetente hoder og hender styrker vår organisasjon og evne til å nå mål. Gjennom å investere i lærlinger, viderefører vi kunnskap og ferdigheter om det å jobbe med kraftnett. Det er lurt med tanke på rekruttering, og det gagner både oss, bransjen og samfunnet, sier Kjølstad.

Hele rapporten finner du her:

Års- og bærekraftsrapport for 2023 (arva.no)

BYGGER: Ny linje mellom Bardufoss og Finnfjordbotn. (Foto: Arva)
Eirin Kjølstad, administrerende direktør i Arva