Rekordtildeling for norsk tungtransport: - Nå øker Enova tempoet mot nullutslipp
Over 100 søkere fikk i dag gladmeldingen om støtte til å bytte ut sitt fossildrevne kjøretøy med et som gir nullutslipp. – Nå ruller omstillingen, sier Astrid Lilliestråle, direktør for teknologi- og markedsutvikling i Enova.
Til sammen er 108 nullutslippskjøretøy i dag blitt innvilget støtte fra Enova til en samlet sum på 136,5 millioner kroner. Tildelingen er den første i Enovas nye støtteprogram Tunge nullutslippskjøretøy, som blir statsforetakets viktigste virkemiddel for å kutte klimautslipp i norsk landtransport.
- Tungtransport står for stor del av norske klimagassutslipp. Hvis vi kan få flere busser og lastebiler over på batteri eller hydrogen, vil det gi store gevinster. Derfor er jeg glad for å se at mange i bransjen ønsker å omstille seg. Regjeringen har styrket Enova med 5 milliarder kroner siden vi tiltrådte, og det ser vi nå resultater av, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
- Mange ulike kjøretøy får støtte
Enovas nye støtteprogram gjør det mulig å få støtte til ulike kjøretøyskategorier på lastebil og buss. I denne første tildelingsrunden ser Enova en god spredning av kategorier som får støtte.
I en sektor som står for rundt 30% av norske utslipp, er det avgjørende å komme opp i fart, og det nye Enova-programmet er utformet nettopp for å lykkes raskere:
- Gjennom det nye programmet gir vi mulighet for økt støtte til lastebileierne. I denne runden har vi gitt støtte til flere ulike kjøretøykategorier, inkludert støtte til mange hydrogendrevne lastebiler. Støtten bør forhåpentligvis motivere enda flere lastebileiere til å bytte ut bilene som slipper ut mest CO2, så vi sikrer enda raskere kutt i norske klimagassutslipp. Dette lover virkelig godt, sier Lilliestråle i Enova.
Forventer at flere hundre kjøretøy byttes ut
Programmet går inn som erstatning for to tidligere programmer for støtte i Enova, Tunge hydrogenkjøretøy og fyllestasjoner samt Tunge elektriske kjøretøy. Der hvor eiere av kjøretøy før kunne søke 40% støtte, vil midlene i det nye programmet tildeles gjennom konkurranse med månedlige søknadsfrister gjennom året. Dette medfører kort saksbehandlingstid, og at vedtak om tildeling kan skje få dager etter søknadsfrist.
Mens Enovas tidligere støtteordninger i begrenset grad prioriterte mellom ulike typer kjøretøy, så fokuserer den nye ordningen på å skifte ut de fossildrevne kjøretøyene som har de høyeste utslippene med nullutslippskjøretøy. Dette vil forhåpentligvis øke tempoet på utskiftningen av bilparken innen tungtransporten i Norge, mener Lilliestråle:
- Vi forventer at flere hundre lastebileiere kan få muligheten til å investere i nye nullutslippskjøretøy gjennom dette programmet, og ikke minst håper vi at nullutslippskjøretøy blir aktuelt for enda flere. Dette er en sektor hvor vi ikke kan påvirke produsentene, og da må vi sørge for mest mulig kutt for pengene, sier hun.
Lilliestråle påpeker at programmet og den første tildelingen er et viktig steg for tilrettelegging av storskala markedsintroduksjon:
- Målet er at mange kjøretøy kan komme på norske veier på en så kostnadseffektiv måte som mulig. Vi øker rett og slett tempoet mot nullutslippssamfunnet.
Antall tilgjengelige modeller av tunge batterielektriske kjøretøy økte med om lag 70 prosent gjennom 2023, viser Enovas årsrapport.
Les mer om programmet Tunge nullutslippskjøretøy her.
Nøkkelord
Kontakter
Pia Martine Faurby RosenkildePresseansvarlig Enova SF
Tel:+47-920 83 295pia.rosenkilde@enova.noArnt-Gunnar LiumSeniorrådgiver, MarkedEnova
Tel:93002003arnt-gunnar.lium@enova.noBilder
Om oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har cirka 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Norwegian company with winning bid in first EU renewable hydrogen auction30.4.2024 19:00:00 CEST | Pressemelding
On Tuesday, the Norwegian company Skiga AS was selected for a grant of € 81.3 million in the first hydrogen auction under the EU Innovation Fund.
EU-milliard til norsk selskap: – Kraftpakke for utbygging av hydrogen30.4.2024 12:08:36 CEST | Pressemelding
Tirsdag vant en norsk budgiver en tildeling på nær 1 milliard kroner - 81,3 millioner euro - i den første hydrogenauksjonen gjennom EUs innovasjonsfond.
Dobler Enova-støtten for å realisere hydrogen til havs: - Helt nødvendig løft for å lykkes29.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Enova styrker satsingen på hydrogen som drivstoff til fartøy, og lanserer et nytt og bedre støtteprogram for å få opp hydrogenproduksjon langs den norske kysten. - Skal vi nå nullutslipp innen 2050, må det skje nå, sier administrerende direktør i Enova Nils Kristian Nakstad.
Enova hever ambisjonsnivået til å støtte norske nullutslippsskip: - En milepæl for maritim sektor16.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Mye har skjedd i den grønne omstillinga av maritim næring de siste årene, men investeringer i batteridrevne nullutslippsskip går ikke raskt nok. Nå lanserer Enova et nytt støtteprogram for å gjøre nullutslipp mulig for flere.
- Nå har den grønne omstillingen virkelig fått fart11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fire millioner færre flyreiser fra Trondheim til Oslo. Eller nesten 200 000 fossilbiler fjernet fra biltrafikken. Det er utslippskuttet som ble muliggjort med støtte fra Enova i 2023, viser årsresultatet til statsforetaket som skal hjelpe Norge å nå sine klimamål.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom